Waarom werken dingen nooit zoals ik het wil?

Nu heb ik sinds kort een laptop. Ik zet hem mooi op m'n kamer neer om er achter te komen dat het draadloos internet bijna onmogelijk is.

Heb ik de cd gepakt met software voor mijn mobiel. Zit 'ie telkens te zeuren dat ik Flash Player moet downloaden (wat ik al gedaan had).

Heb ik de software zelf gedownload, wil gebruik maken van bluetooth. Maken ze geen connectie.

Wie herkent dit? En waarom kunnen technologieën altijd zo tegenwerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Ach, dat hoort erbij.
Googelen, googelen en nog eens googelen.
Er is altijd wel iemand met hetzelfde probleem als jij.
Helemaal op computergebied is 'Google your friend'.
Je moet maar zo denken, ervaring is de optelsom van je mislukkingen...
AWM
14 jaar geleden
technologien werken nooit tegen,het is de onkunde van de gebruiker die tegenwerkt niet in de laatste plaats omdat de gebruiker het altijd weer denkt beter te weten en dingen in de verkeerde volgorde doet omdat de manual weer eens niet gelezen (wie leest die dingen tenslotte) is waarna een typische fout ontstaat (rtfm fouten)je hebt vermoedelijk de manuals niet gelezen en dingen gedaan in de verkeerde volgorde waardoor de hardware niet juist reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Acht er zijn kennelijk nog genoeg geluksvogels. Anders was jij er niet.

Even serieus. Kennelijk wil jij het zelf doen. Daar is niets mis mee. Echter is het allemaal niet altijd zo simpel. Dus moet het fout gaan, en als je dat kan oplossen kan je echt trots zijn op jezelf.
Draadloos netwerk, bluetooth, een foutmelding. Zijn ook best moeilijk en kunnen best fout gaan. Zeker de eerste keer.

Maar is het echt NOOIT?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de dingen die niet lukken je zo irriteren dat dat je meer opvalt, ik weet zeker als je op een fiets gaat zitten en je trapt dat ie het wel doet en dat je vooruit gaat, ik weet ook zeker dat als je een pannetje water opzet dat naar verloop van tijd het water gaat koken, ook weet ik bijna zeker dat als je gaat pinnen, er geld uit de automaat komt, ik denk gewoon dat de dingen die niet lukken, je sneller opvallen, ' Always Look on the Bright Side of Life'''............;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dingen nooit maar dan ook echt nooit werken zoals jij het wil, kan het in sommige gevallen heel handig zijn de handleiding eens door te nemen. Koelkasten, naatmachines, waterkokers, frituurpannen, koffiezetapparaten, MP3-spelers, DVDspelers, ventilatoren, om maar een handjevol technische apparaten te noemen, leveren dan in de praktijk heel weinig problemen op.

Computers zijn echter van een heel andere orde. Nog steeds , al is het allang geen nieuw apparaat meer, vergt het installeren vaneen computer een zekere handigheid en vakkennis, die niet van nature aangewaaid komt en die ook niet zo 123 in een handleiding is te omvatten. En ook niet in twee simpele regeltjes uit te leggen ; één van de redenen waarom computer-helpdesks zo beroerd scoren un hun hulpverlening. Het is alsof je door te telefoon aan eenleek moet uitleggen hoe hij een vliegtuig of een auto moet besturen. Ondenkbaar dat iedere boerenkinkel daar in zou stappen, maar aangezien je met een computer verder weinig schade kunt aanrichten, is daar die drempel niet. De hoeveelheid benodigde kennis echter is wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar vele malen groter dan 'steek de stekker in het stopcontact en zet hem aan'.

Misschien komen die computers en internetverbindingen er nog,maar voorlopig blijft het sappelen. Het beste is nog een handige buurman / buurjongen met kennis van zaken die kan proberen je het allemaal uit te leggen of het gewoon voor je voor mekaar wil maken. Het ligt dus niet echt helemaal aan jou, maar is een combinatie van de nu eenmaal wat gecompliceerde technologie, en een vrij logisch gebrek aan kennis waarvoor je je echt niet hoeft te schamen. En missschien kan ook toevallig of je laptop of je computer net niet wat jij wil. Voor Bluetooth heb je soms bijvoorbeeld weer een extra adaptertje nodig, dat zit weer niet standaard in elke laptop. Maar soms zoek je je echt de pleuris.

Veel succes in elk geval er mee; vroeg of laat zal het je lukken. En laat je niet te snel ontmoedigen, want het IS gewoon heel lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wilt dingen doen met een apparaat dat vele malen complexer is dan een auto. Voor het bedienen van een auto heb je al gauw een jaar les nodig. Heb jij al een jaar computerles gehad?

Zie je, niets om je voor te schamen als het niet meteen lukt.

Mijn harde schijf is ontoegankelijk geworden. Nu kan ik alleen nog maar starten van een DVD met Knoppix. Ik probeerde vanmiddag Flash te installeren, zodat mijn vriendin een aantal websites kon bekijken.

Nu weet ik best veel van computers, maar wat denk je: ik ben een uur bezig geweest, maar Flash installeren in deze Linux-omgeving lukt me echt helemaal niet.

Ja, naar de site van Adobe, downloaden - ahum, krijg je vier opties die je helemaal NIETS zeggen. Ik weet alleen nog dat de eerste Yum heette, en dat weet ik alleen maar omdat ik dat een grappige naam vond. Yum bleek een RPM te zijn - gelukkig wist ik wel wat dat is. Maar dan? Kan ik leuk op klikken, opent zich een programma om bestanden heen en weer te schuiven tussen je eigen schijf en de RPM. Verder dan dat kwam ik niet.

Nog een andere RPM. De eerste was 1,9 kB, de tweede 9,1 MB. Maar daar kwam ik ook niet verder mee.

Dan een .tar.gz. Daar kon ik leuk van alles uit uitpakken. Onder andere een .so - bestand. Maar dan, wat moet ik daar nu weer mee?

Na een uur heb ik het opgegeven. Zoveel tijd is mij (en mijn vriendin) het bekijken van een webpagina niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar.

Het is inmiddels 2009. Bluetooth, computers, Wifi; het bestaat al jaren en je mag verwachten dat alles vloeiend op elkaar is afgestemd. Dat teams programmeurs achter de schermen druk doende zijn om het gebruikersvriendelijk te maken.

Au, de waarheid doet pijn.

Een troost: als het eenmaal werkt, dan blijft het werken. De sores is dan snel vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het grootste probleem met pc's is, dat ze worden uitgebracht voordat ze marktrijp zijn. De reden is voornamelijk, dat de concurrentie zo heftig is, dat als je even wacht dat dan een collega jouw product overbodig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar! Ik zal wel weer een hoop minnetjes vangen, maar het is toch heusies echt waar:

Als je een Apple neemt ben je van al dat technische geneuzel af. Die doet gewoon wat je wil dat ie doet.....

Noem mijn uitspraak maar hoe je wil, maar het is wel domweg gewoon waar...

en dat die duurder is, is niet helemaal waar: als je VERGELIJKBARE specificaties neemt (snelheid en kwaliteit van hardware) dan scheelt het nog maar heel weinig.

En als je alle uren puzzelen meerekent, die je op een Win-PC moet uitvoeren... Zelfs als je een heel erg laag uurtarief hebt, dan ben je al gauw echt goedkoper uit met een appletje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is heel commercieel gemaakt,

zo moet je soms nog een kabeltje los er bij kopen of software ofzo. zo heb ik mediacenter op mijn computer, en gebruik nog steeds de aangeleerde maniertjes zoals op mijn vorige pc omdat het veel handiger is. op mijn telefoon wou ik wat mp3`s overzetten van pc naar telefoon dan, lukt ook niet.