Doet mijn Word dit fout (rijen en kolommen)?

Zie afbeelding: als ik dit invoer (kolom 5 en rij 2) dan komt deze tabel tevoorschijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volgens mij doet Word het uitstekend. Je vraagt om 5 kolommen en 2 rijen en krijgt dit toch ook? Ze zijn ook gelijk verdeeld.

Toegevoegd na 37 minuten:
In MS Excel werkt dit overigens precies zo. De groene pijlen geven dan de rijen aan en de rode de kolommen.

Toegevoegd na 42 minuten:
Word kent ook een andere manier van tabellen invoegen, via de knop tabellen kan je het aantal vakjes aangeven. Onderstaande afbeelding is van Word 2007, maar in Word 2003 zit dezelfde optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn boeken zijn rijen horizontaal, en kolommen verticaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah ja, je laat je op het verkeerde been zetten inderdaad ; zie mijn antwoord. Je rijen LOPEN ook horizontaal. Over de hele kolombreedte van 5 kolommen heen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal. Je hebt dan ook twee horizontale rijen gemaakt. Vertikaal is van boven naar beneden en daar zijn er 5 van. Ik denk dat je in de war bent met horizontaal en vertikaal. Mischien dat je het kunt onthouden aan Rij/Regel (van links naar rechts)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... haha misschien ligt het wel aan mijn ogen, maar jij zegt: Vertikaal is van boven naar beneden (ja dat weet ik) en daar zijn er 5 van. Maar ik zie er maar 2! Ik bedoel het zo, bijv. kolom:
Kolom = vertikaal = van boven naar beneden. Ik zeg kolom moet 5 worden, en dan verwacht ik dus eigenlijk... dat er 5 hokjes van boven naar beneden lopen en niet van links naar rechts. Dat is toch de rij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk bij kolom anders aan een Griekse zuil. Als je vijf zuilen wilt hebben (naast elkaar) geef je in Word aan dat je vijf kolommen wilt hebben. In je tekening zie je dus nu vijf van die zuilen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk bij rijen aan de plattegrond van de bioscoop. Vooraan is het doek. Dan begint rij 1, rij 2. In je tekening zijn dus twee rijden getekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik snap het hehe eindelijk! Maar het blijft vaag!
Mijn gedachte gaat zo:
1 2 3 4 5 -> aantal hokjes horizontale richting = 5 1
2-> aantal hokjes vertikale richting = 2 Snap je hoe ik het zag? Ik kan in ieder geval de vraag sluiten, alleen moet ik nog eventjes 20 min. wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap helemaal hoe je het ziet! Daarom probeer ik een ezelsbruggetje aan je te slijten;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is je gelukt ;)
Mij is het ezelsbruggetje altijd geleerd: kolom is horizontaal want in beiden zit een "o".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Ik heb mijn antwoord aangevuld. Jouw idee zit namelijk ook in Word als je de knop Tabel invoegen gebruikt (in Word 2003 of 2007). Je kunt dan het aantal vakjes aangeven naar rechts en naar onderen. Ik vind dat ook handiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pijnboompitje: nu maak je het jezelf lastig. In je boek stond dat kolommen verticaal waren. Dat klopt! Dan vind ik kolom (zuil) en rij (bioscoop) zelf wat handiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik maak het mezelf niet lastig, dat heeft mijn lerares gedaan... die heeft ons dat aangeleerd, maar goed ze was dan ook compleet gestoord.

Andere antwoorden (2)

Ik zie eerlijk gezegd niks verkeerds ? Je hebt een tabel gemaakt van 5 kolommen breed (kolommen lopen van boven naar beneden, vgl. pilaren, en staan dus naast elkaar) en 2 rijen hoog (rijen lopen van links naar rechts over de hele breedte van het aantal kolommen).
Als je het andersom wilt, moet je een tabel maken van 2 kolommen breed en vijf rijen hoog, bijvoorbeeld.

Ja, het is een beetje lastig, dat de hoogte van links naar rechts bekeken wordt en de breedte van boven naar beneden, maar zo werkt het echt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer het maar eens te visualiseren met legoblokjes ofzo. Zet er 5 naast elkaar ; dat is het aantal kolommen dat je wilt hebben. En je hebt nu één rijtje (kolommen) in de hoogte. Wil je meer hoogte, dan moet je een hele RIJ extra vakjes op de KOLOMMEN plaatsen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Stel dat je een schemaatje wilt maken met namen en adressen. Dan komt in elke rij het volledige adres vaqn een bepaald persoon. Voor het overizicht verdeel je die rij in kolommen. Voornaam, achternaam, straat, postcode, woonplaats.
Wil je een nieuwe persoon toevoegen, dan maak je een RIJ extra (over die vijf kolommen). Wil je een extra gegeven invoeren, bijvoorbeeld de geboortedatum, dan maak je een extra KOLOM over alle rijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"5 kolommen breed (kolommen lopen van boven naar beneden) en 2 rijen hoog (rijen lopen van links naar rechts)"...uh, hè? Okee misschien ben ik te warrig op dit moment, maar het komt bij mij niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging, en haal je legokist nog eens te voorschijn. (ps ik trap er ook elke keer weer in hoor ; het is best verwarrend, maar ook wel logisch).
Het klopt wel.
Kolommen zet je naast elkaar, 5 in dit geval.
Rijen staan onder elkaar; 2 dus.
Gut wat ingewikkeld om het goed uit te leggen zonder dat ik het visueel voor je kan maken.