Als je een jpeg foto opent met kladblok, kun je van die tekens weer terug een foto maken.

Ik bedoel natuurlijk als je die tekst ook echt opslaat als tekst maar daar later weer een foto van kan terugbouwen

Toegevoegd na 5 uur:
In computerland betekent ieder teken toch iets?
Ik dacht echt een foto omgezet kon worden in tekens en dat die konden worden terug vertaald.Een foto openen met klad blok geeft net zo veel mb aan tekens terug als jwindows viewer in pixels doet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Nee, dat gaat niet lukken. Je kunt 'm in kladblok opslaan als jpg, maar dan komt er geen foto tevoorschijn en van een tekstbestand kun je nooit een foto maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt, mits je de bestandextensie weet. Dit is overigens erg handig voor email berichten omdat je op deze manier om de automatische blocker heen kan. Omdat deze het initieel als tekst interpreteert terwijl de emailclient het plaatje wel degelijk ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je de tekst opslaat, kun je er nooit meer een foto van maken. Kladblok verandert de tekst namelijk.

Er zijn in computerland twee veelgebruikte manieren om in een simpel tekstbestand (tekst zonder opmaak, zoals Kladblok ze gebruikt) een overgang naar een nieuwe regel aan te geven. De ene manier wordt veel gebruikt door DOS en Windows - voor de kenners, daar wordt een regelovergang aangegeven door de combinatie CR-LF. De andere manier wordt veel gebruikt door Linux en Unix - voor de kenners, daar wordt een regelovergang aangegeven door LF.

Er is nog een manier die typisch is voor de Mac - daar wordt een regelovergang aangegeven door CR. Die zie je echter niet zo vaak.

Hoe dan ook, waar het om gaat is dat Kladblok die regelovergangen altijd omvormt naar de Windows-standaard. Als je met Kladblok een bestand opent dat een LF bevat, zal Kladblok dat zien als een regelovergang. Bij het opslaan zal hij die regelovergang opslaan als CR-LF, omdat dat de Windows-standaard is. Het bestand ziet er dus na opslaan *anders* uit, ook al heb je niets gewijzigd. Gevolg: een echt plaatjesprogramma kan er niets meer mee.

Daarnaast doet Kladblok nog wat andere bewerkingen. Bijvoorbeeld het weghalen van het NUL-karakter. Ook daardoor wordt een fotobestand vernaggeld tot iets onherkenbaars.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedacht me later dat het omvormen van LF in CR-LF niet in alle versies van Kladblok gebeurt. Sommige versies doen het wel, andere niet.