Hoe verleng ik het acculeven van mijn laptop?

Ik wil met mijn laptop ook een paar uurtjes naar buiten kunnen. Maar de accu van mijn laptop houdt dat nooit vol. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn laptop langer mee gaat zonder stroom? Moet ik misschien een betere accu kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is sterk afhankelijk van de accu die je hebt.

Info-lithium batterijen kunnen redelijk goed omgaan met onregelmatig laden. Als je andere soort batterijen hebt, is het aan te raden om de batterij niet aan de stroom te laten als je de laptop gebruikt binnenshuis. Dit houdt niet automatisch in dat je dus iedere keer de stroom eraf moet halen en op batterij moet draaien, maar je kunt ook tijdens gebruik aan de stroom de accu wanneer hij vol is verwijderen uit de laptop.

De batterij is een soort springveer. Hoe verder uitgerekt hij is bij ontspannen stand, hoe verder je hem kunt spannen en hoe meer spanning kan vrijkomen. Dit houdt in dat je dus de batterij af en toe bijna helemaal laat leeglopen (tot je laptop vanzelf uitgaat dus, meestal bij 5 tot 10%) en laad hem dan zonder de laptop te gebruiken (dus uit) helemaal op tot 100%. Doe dit 2x en de accu kan er weer even tegen aan.

Het bovenstaande is erg afhankelijk van de kwaliteit van de accu. B merken als Medion zullen ook met het bovenstaande niet erg lang door kunnen (gemiddeld een jaar of 1.5 of 2), A merk batterijen (Dell, HP, Acer) kun je zo meestal tot zo'n 3 jaar tot de 100% (ca. 3.5 uur tijd op lage intensie scherm etc) gebruiken.

Het verlengen van de tijd dat je een accu kunt gebruiken is ook afhankelijk van het energie beheer. Stel je de laptop in om op batterij ook gewoon full power te draaien, zal hij snel leeg zijn (de helderheid van het scherm zal maximaal zijn, de processor draait op volle toeren enzovoort). Probeer hier een balans in te vinden die voor jou prettig werkt en de beste tijd behaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou op de site van het merk van de laptop kunnen kijken of dat er een accu is die het bijvoorbeeld 3 uur doet. Los hiervan zijn er allerlei redenen, waarom een reguliere accu van de laptop het doorgaans niet veel langer doet dan één á anderhalf uur. De grootste energiebron in de laptop is de koeling. Doordat alles in de laptop strak en compact op elkaar zit heeft de koeling veel energie nodig om oververhitting te voorkomen...

Als je accu het nu één á anderhalf uur doet is er werkelijk niets aan de hand lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je merkt dat hij zwakker word, kun je hem in een zakje doen en in de vriezer leggen voor een aantal uur. maar mijn accu`s van laptops zijn nooit niet zo sterk geweest (compaq) en in de garantie tijd heb ik een nieuwe gevragen. ik houd tegenwoordig eigenlijk gewoon de acculader aan mijn laptop, wat heb je er aan voor een half uurtje anders, en die accu`s doen toch niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal het antwoord op jouw vraag maar ik heb onlangs een nieuwe accu voor mijn laptop via ebay uit HongKong aangeschaft en die bevalt prima. Eindelijk weer 2 uur draadloos en dat voor een kwart van de prijs van Dell
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een accu valt te "trainen" om langer mee te kunnen gaan.
Wanneer je net een nieuwe laptop hebt en je wilt ervoor zorgen dat de accu zo lang mogelijk mee kan blijven gaan, kun je het allerbeste je laptop op de accu laten lopen totdat hij helemaal leeg is, hem dan aan de lader hangen tot hij helemaal vol zit en zodra hij dat is, direct weer van de lader halen tot hij weer helemaal leeg is, etc.
Als je de laptop bijna altijd op de lader hebt zitten, wordt de accu "lui", waardoor hij het steeds minder lang volhoudt.

Dit heb ik eens nagevraagd bij computerwinkel "Informatique" toen ik voor het eerst een laptop had gekocht.

Dit geldt dus andersom ook; als je accu al lui is geworden en dus niet zolang meer mee gaat, kun je je laptop het beste zoveel mogelijk op de accu laten draaien waardoor hij na verloop van tijd weer wat langer mee zal gaan.
Echter, omdat hij al eens lui geworden is zal hij niet zoveel uren meer meegaan als in het begin, maar wellicht wel wat langer dan op dit moment.