Waarom staan de toetsen op een keyboard niet in alfabetische volgorde maar - ogenschijnlijk - in onlogische volgorde?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Lang geleden, toen de typemachine net werd uitgevonden, raakte de stangen met letters erop die tegen het lint slaan vaak door en tegen elkaar. De letters zijn zodanig uit elkaar geplaatst dat door frequentie dat ze gebruikt worden minder kans lopen tegen elkaar te slaan, om dus zo snel mogelijk te kunnen tikken zonder problemen.
Per taal is die frequentie van gebruik per letter weer een beetje anders, daarom hebben verschillende talen verschillende toetsenborden (Querty, Quertzu, Azerty, etc)

Later, met invoering van computers, verviel die reden, maar iedereen wilde natuurlijk van het reeds bekende typemachine-toetsenbord gebruik blijven maken.

Het zou dus nu vervangen kunnen worden door een veel makkelijker en logischer indeling, maar tradities zijn sterk:) Als je net leert typen wil je een indeling die iedereen gebruikt. Later blijft dat zo, en daarom verandert het dus niet, hoewel de oorzaak allang is achterhaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heeft dat iets te maken met de hoeveelheid van de letters die je gebruikt. een q zul je niet snel gebruiken en daarom staat deze in een hoek geplaatst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen de typemachine voor het eerst kwam is het zo ingedeeld. Overigens zijn er twee indelingen, degene die wij hebben (QWERTY) en het systeem wat oa de fransen gebruiken (AZERTY), namen gebaseerd op de eerste toetsen linksbovenin. Ze zijn gemaakt met het idee dat je beiden handen even vaak gebruikt en ze zo vaak mogelijk afwisselen, zodat je goed en snel kan typen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt nog van typmachines waarbij de hamertjes niet in de frut mogen komen. De letters zijn zo ingedeeld dat dit zo min mogelijk voorkomt. Omdat mensen dit gewend waren is het toetsenbord zo gebleven.
Het is geen optimale indeling voor de typsnelheid. Hiervoor is een andere indeling bedacht die helaas niet gebruikt wordt: Dvorak-toetsenbord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorsprong ligt in het typen met tien vingers. De letters die in een taal het meeste voorkomen, liggen onder/rond de wijs- en middelvinger. Die vingers gebruiken wij mensen nou eenmaal het makkelijkst (als je duimen even buiten beschouwing laat) en ze zijn zeker ook het sterkst. Hoe zeldzamer een letter is in gebruik, hoe verder de letter op het toetsenbord naar buiten is geplaatst (onder de ringvinger en de pink).

Het absolute nut van die plaatsing is wat minder sinds er geen mechanische typemachines meer in gebruik zijn. Maar als je ooit het genoegen mag proeven om zo'n kreng te bedienen, begrijp je onmiddellijk waarom de wijs- en middelvinger het meest gebruikt moeten worden! :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is al heel vaak in een of andere vorm gesteld zie link hieronder
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De uitvinder van de eerste productieschrijfmachine, Christopher Sholes, zette op zijn eerste model de letters op het toetsenbord in alfabetische volgorde. In het mechaniek van de machine leverde dit problemen op, omdat enkele veel gebruikte tekens vlak naast elkaar kwamen te liggen. De handgebouwde machine functioneerde traag, zodat de letterstangetjes veelvuldig tegen elkaar botsten en klem bleven zitten. Sholes verplaatste daarop een aantal letters in het mechaniek, waardoor ook de volgorde op het toetsenbord veranderde. De machine (de Sholes and Glidden) die uiteindelijk rond 1873 in productie werd genomen bij Remington had de QWERTY-indeling die wij ook nu nog op toetsenborden terugvinden.