Hoeveel energie kost het om een plaatje te openen op een pc? Met andere woorden: is het meesturen van een plaatje milieubelastend?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Te verwaarlozen. Het is veel erger dat je een X aantal programma's op de achtergrond aan hebt staan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Groene stroom is op deze vraag een goed antwoord lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Feitelijk kost het niets meer dan dat de pc in gebruikte toestand aan staat, het draaien van zware programma's zal wel wat extra vragen, maar een actie uitvoeren terwijl de pc aanstaat is vrij minimaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tenzij je een groot plaatje hebt en een erg traag modem. Dan staat de pc langer aan, dus gebruikt hij meer stroom tijdens dat je het plaatje aan het binnen halen bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kost een verwaarloosbaar beetje energie.
Het plaatje opsturen via mail zorgt ervoor dat de mail flink wat groter wordt (het mail protocol is niet erg efficient voor iets anders dan platte text). Daarom duurt het dan misschien een halve seconde langer om te versturen. Die halve seconde maakt bijna niets uit in het energieverbruik, want de mail verstuur je toch al. Het weergeven van het plaatje op het scherm van de ontvanger kost ook echt bijna niets.

Mocht je op dit punt energie willen besparen, dan kan je het plaatje beter op het web ergens neerzetten en een link meesturen in je mail. Dat zorgt ervoor dat er wat minder data verstuurd hoeft te worden en de ontvanger kan ook makkelijker kiezen of hij het plaatje wil zien of niet.

Aan de andere kant, als je energie wil besparen op je PC zijn er een hele hoop andere dingen die je kan doen om energie te besparen. Zoals ongebruikte programmas afsluiten, een kleinere, langzamere PC gebruiken, enzovoort.