Wie kan me wat meer uitleggen over de extensie AVI?

Ik was net een gebruikershandleiding aan het doorlezen en snapte het volgende niet helemaal:

"Het AVI-formaat (Audio Video Interleaved) is eigelijk geen "echt" bestandsformaat. Het gaat hier om een zogenaamde container, waarin slechts zeer algemeen de conventies worden vastgelegd, hoe audio- en videodata naar een programma worden geleid. Het precieze opslagformaat van data wordt door de codec (coder/decoder) bepaald. Een codec comprimeert audio/videodata naar zijn eigen formaat en decodeert het weer bij het afspelen."

Waarom is AVI geen echt bestandsformaat? Wat is in dit opzicht dan het verschil met bijvoorbeeld (wel een echt?) bestandsformaat MPEG? Wat probeert de auteur van de handleiding mij in bovenstaande alinea uit te leggen?

Kan iemand het mij een beetje in Jip-en-Janneke-taal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je kunt het vergelijken met een boek waarop staat "dit is in Engels geschreven". Je weet dan dat je met de Engelse taal het boek kunt lezen. Als media verpakt zitten in een container kan je dat vergelijken met een boekentas. Je weet welke boeken er in zitten, maar niet precies met welke taal je ze moet lezen. De boeken zijn als het ware verpakt. Je weet alleen dat er boeken in zitten.

Je mediaplayer kan van AVI wel zien dat het een film is, maar het kan voorkomen dat de player wel de audio, maar niet de video weergeeft simpel omdat het instructieboekje over de taal van de video ontbreekt.

Die instructieboekjes zijn de codecs (coderen/ decoderen). Door de juiste instructieboeken van internet te downloaden kan je mediaplayer een AVI wel correct weergeven oftewel decoderen.

Ook MPEG kan uit een onbekend aantal codecs bestaan, maar de decoder is gestandaardiseerd en omdat deze standaard algemeen is aangenomen kan een player die een MPEG versie ondersteund alle MPEG films van dat type correct weergeven.

Het is dus voor MPEG niet voor belang op welke manier de film gecodeerd is. Voor AVI wel.

(ik hoop dat Jip dit begrijpt ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jip heeft het begrepen!
Janneke bedankt ;-)
+1

Andere antwoorden (1)

in een AVI bestand zitten alleen maar geluidsfragmenten en/of beeld zoals liedjes. Dit bestand is "kleiner" gemaakt en met een decoder kan je dit weer bekijken. Met een beetje gewrommel kan je dit met Windows mediaplayer bekijken/horen. (hiervoor moet je vaak wel codecs downloaden kan je zoeken op google want je hebt voor elke versi een ander nodig. De verschillen zijn in de bron te bekijken.