Maak jij meer fouten tijdens het typen dan tijdens het schrijven?

Ik wel namelijk. En dan niet een letter vergeten ofzo; gister betrapte ik mezelf erop dat ik dit als did schreef. Domme dt fouten, jouw ipv jou; dat soort onzin.
Maar, wanneer ik schrijf, maak ik vrijwel nooit schrijffouten.
Ben ik de enige met dit "probleem"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (18)

Bij 't typen is er 't voordeel dat je bij twijfel achteraf nog de zin kan aanpassen. Bij schrijven kan dat niet. Daarom maak ik minder fouten bij typen (maar meer omzeilingen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak meer fouten tijdens het schrijven dan tijdens het typen. heb een heel slecht handschrift (een fijne moteriek storinisch ofzoiets). Daarnaast heb ik dyslexie. Als ik schrijf moet ik me zo concentreren op me handschrift dat ik letters/woorden vergeet en veel meer fouten schrijf. Mijn type is natuurlijk ook niet perfect, maar beter dan mijn schrijven!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn meest gemaakte typefout is dat ik de toets voor een dubbele klinker dubbel aansla, b.v. grrot i.p.v. groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik maak meer fouten tijdens het typen dan tijdens het schrijven. Ik toets vaak de letters verkeerd om in. Ik wijt het aan mijn leeftijd, ik ben 56 jaar en heb dus een langere tijd geschreven dan getypt. Ik heb ook moeite met het gebruik van de computer maar al doende leer ik. Wat ik wel heel makkelijk vind is dat je met de computer de fouten simpel kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak voortduren fouten tijdens het typen. Gelukkig merk ik de meeste fouten gelijk op en verander het gelijk. Met schrijven maak ik inderdaad minder fouten, maar dat komt denk ik doordat schrijven langzamer gaat en je dus meer tijd hebt om na te denken over wat je opschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut. De splefouten zijn natuurlijk hetzelfd,e maar als ik mijn schrijfwerk nnakijk staat er in de regel wel wet er moest stan, maar als ik mijn vrijwel vlinde typewrek niet nkaijk krijg ik altijd dit soort tagfelerenl . Ik heb dan ook maar besloten beter niet meer blind te proberen te typen, maar dan nog sluipen er van die kleine dingetjes in die met tikken altijd fout gaan, maar met schrijven nooit. Zoals consequent ene in plaats van een. En dei in plaats van die.
De meeste fouten die ik maak komen denk ik doordat ik heel snel typ (ongeveer net zo snel als ik denk) en mijn linkerhand daarbij een fractie van ee nseconde sneller is dan mijn rechter, waardoor letters en tekens omwisselen. Met het veel tragere schrijven geberut dat natuulrijk nooit.

Stukje bewust niet doorgekeken en verbeterd - hopelijk kun je er nog choocla van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Met schrijven heb ik nog nooit "Neit" geschreven als ik "Niet" bedoel, met typen is het schering en inslag. Ook een leuke "Als" en "Sla".
Ik wijt dat aan de snelheid van mijn typen, af en toe net de verkeerde volgorde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met schrijven maak ik bijna nooit fouten, met typen wel. Vergeten letters, verwisselde letters, of spaties en leestekens die op de verkeerde plek staan. Bijvoorbeeld "ik ga naa rhuis" of "ik ga naarh uis".

Ik heb mezelf aangeleerd blind te typen. Daardoor type ik aanzienlijk sneller. Daarnaast kijk ik tijdens het typen uitsluitend naar het scherm, zodat eventuele typefouten me meteen opvallen. Ook dat scheelt snelheid, want ik hoef mijn teksten nu nooit meer na te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze zin heb ik getypr zonder op de spelfouten te letten, dis je ziet er zitr altijd wel een foutej in.

Ik schrijf eigenlijk zo weinig mogelijk, maar dan maak ik
niet bovenstaande fouten. Bij schrijven realiseer je je meer dat je moeilijk kunt corrigeren. Je schrijfhand heb je mee ''in de hand'' (what's in a name) dan je typehand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak juist meer fouten tijdens het schrijven dan met typen. Dat komt doordat ik me tijdens het schrijven om de een of andere reden niet kan concentreren. Ik schrijf dan bijvoorbeeld halve zinnen, of juist dezelfde zin twee keer! Vaak als ik m'n eigen schrijfsels teruglees kan ik er geen koek meer van bakken! Typen daarentegen gaat me vrij aardig af, al maak ik in de snelheid wel vaak vreemde typfouten. 'Vakantie' wordt bij mij na een keer typen standaard 'vaknatie', wat heel irritant is omdat de tekstverwerker dat niet als fout herkent. Vaknatie is een heel normaal woord namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met schrijven nooit problemen gehad, met typen wil ik nog wel eens twee toetsen tegelijk indrukken met één vinger, terwijl ik niet echt dikke vingers heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar bij het typen is het makkelijker corrigeren. Heel raar dat er trouwens toch veel vaker fouten zitten in een document dat je typt (zonder spellingcontrole)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer als ik typ. Alleen kan ik die makkelijker verbeteren. De laatste tijd heb ik zowieso dat ik meer na moet denken hoe je dingen schrijft omdat ik ze onbewust fout schrijf, het dan lees en er dan achter kom dat het niet klopt. (ik schrijf bijvoorbeeld hoofd automatisch met een t..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fout die ik vaker maak met typen, dan met schrijven is dat ik soms een woord heb, waarbij ik bij elke letter de letter ernaast heb ingetypt. Dus in plaats van "hippopotomonstrosesquippedaliofobie" typ ik dan "guooioioirinibareiawa..."

De helft van het woord staat bij bronnen, omdat in plaats van Q Tab in heb gedrukt. Het laatste gedeelte staat in hoofdletters, omdat ik in plaats van de A "Caps lock" heb gebruikt.

Dit gaat nogal makkelijk bij mij omdat ik blind typ met twee vingers.

En met schrijven heb ik hier betrekkelijk minder last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb ook altijd moeite met dat woord...
Ik type vrijwel foutloos, en daarnaast toch vrij snel. Schrijven kan ik gewoon vrijwel niet meer, omdat ik het nooit doe. Ik heb zelfs geen handtekening, hehe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak bij allebei veel fouten, en daar lijdt mijn handschrift wel onder. Ik maak denk ik wel meer fouten met typen, maar daar heb je de backspace knop voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat heb ik ook of dat ik de letter er naast intyp dat heb ik ook ontzettend op mijn mobiel als ik typ vreselijk is dat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak veel eerder een typfout dan een schrijffout...

Nee ik ken dat probleem ook...