sinds 1938

Eind 19e eeuw construeerde Herman Hollerith telmachines die werkten op basis van invoer met ponskaarten. Aan de telmachines werden sorteermachines verbonden, eenvoudige bewerkingen op bestanden met grote hoeveelheden gegevens werden zo mogelijk gemaakt.

Pas in 1938 werd de eerste computer gebouwd door Konrad Zuse. Ook Zuses machine werkte nog mechanisch, maar Zuse had het zichzelf een stuk eenvoudiger gemaakt door van het binaire stelsel gebruik te maken. Een jaar later bouwde Zuse de eerste elektromechanische computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeeld. Letterlijk betekent 't rekenmachine. Dat kan ook met een telraam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan hem wel helemaal gaan overtypen of nakauwen, maar deze link is denk ik een goeie plek om te starten voor een antwoord op je vraag.

Toegevoegd op 17-06-2009 17:18:18
De eerste spelcomputer die ik me kan herinneren kwam ergens in 1972, 1973 ons huis binnen ,en was een eerste versie van Pong, het bekende tennisspelletje met witte streepjes en een zwart blokje.
Onze eerste 'PC' als je dat zo mag noemen was een soort houten bak met 4 printjes (zelfgesoldeerd, ja mijn vader dan) van ongeveer 1 K en een monochrome beeldscherm. Ik denk dat dat eind jaren 70 begin jaren 80 moet zijn geweest. En jaja, daar kon je al mee op Arpanet (met veel meer kunst- en vliegwerk dan ik begreep.) De eerste echte thuiscomputers / PC's begonnen begin jaren 90 gemeengoed te worden, en vooral na de introductie va Internet en met name het WWW ging het heel erg hard. Kan me nu al bijna niet meer voorstellen dat ik echt het grootste deel van mijn leven zonder heb gedaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was een schatting, prik me niet op het jaar, maar mijn vader nam hem mee uit Amerika en ik was zeer zeker jonger dan 7.
AH, het kan wel kloppen zie ik ; zie link.
Maar het kan ook 1973 of 1974 geweest zijn. Later vast niet, want ik nog nog niet echt lezen en ik ben van 68. http://www.classicgaming.nl/overige/geschiedenis.html
De oudste teksten tot nog toe gevonden die refereren aan "de computer" stammen uit de eerste kwart van de 17e eeuw. De computer was, in dit geval, een persoon die berekeningen uitvoerde in opdracht van zijn baas.

Later werd deze functie door machines vervangen, zoals ook is gebeurd met vele lopende-band-baantjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste pc is gemaakt door IBM in 1975. Dit was de eerste computer zoals je hem nu een beetje kent.

Bij de bron zie je de history ervan en hoe het zover gekomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer oude leger computer de ENIAC uit 1946
http://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC