Online iets gekocht, mag ik het nu weer terug sturen?

Ik heb vorige week online een grafische kaart gekocht, helaas kwam ik er achter dat ik mijn voeding ook moet upgraden.
Eigenlijk vind ik die kaart nu achteraf toch te duur, hij is al uit de verpakking geweest, kan ik hem nu nog terug sturen of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat van die verzegeling klopt niet, dat geldt namelijk alleen voor an audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur.

Voor het overige is de wet ook duidelijk, ik vat even samen wat hier deels al is geantwoord en wat de wet hier verder over te zeggen heeft en wat ik zelf vind:

- Indien je particuliere consument bent kun je bij koop op afstand, zonder opgave van redenen, binnen 7 werkdagen de koop ontbinden.
- In de praktijk betekent dit wel dat je op eigen kosten zult moeten terugsturen, doe dit bij voorkeur per aangetekende post, hoewel dit niet verplicht is.
- Indien de verkoper je niet deugdelijk informeert over een aantal zaken, zie voor welke dit zijn; http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46c.html dan is de periode niet 7 werkdagen, maar 3 maanden.
- De praktijk is helaas inderdaad vaak wat weerbarstiger dan wat de wet je doet geloven, toch zou ik zeggen nee heb je en ja kun je krijgen als je aan de voorwaarden voldoet. Documenteer wel alles goed, dus op welk aanbod op de website ben je ingegaan, wat zijn de eventuele voorwaarden die je hebt ontvangen, maak kopieën van de faktuur etc.

Kort gezegd, ik zou het gewoon proberen als ik jou was, overigens zou ik in de toekomst niet meer bij deze winkel kopen, om het simpele feit dat de informatie over de verzegeling niet klopt en ernstig lijkt op een poging je je wettelijke rechten te ontnemen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je mag normaal alles binnen 8 dagen ruilen/terugsturen. Ik weet niet of dat ook lukt als het uit de verpakking is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan formeel altijd, maar soms doen ze moeilijk...

Kijk vooraf of je zulke zaken kunt regelen...

Mijn maatstaf is de volgende... Ik kijk vooraf of ik ze telefonisch kan bereiken, als dat niet het geval is, dan begin ik al niet aan te kopen daar...

En dat heeft me al veel teleurstellingen helpen te voorkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur ze eens een vriendelijk mailtje en leg je situatie uit.
Wie weet doen ze wel heel soepel.

Maar iets anders: Weet je zeker dat je huidige voeding het niet trekt? Probeer het eens, het ding is toch al uit de verpakking. Mocht de kaart een extra voedingspunt nodig hebben en mocht dat stekkertje niet aan je voeding zitten, dan kun je een verloopje kopen.
AWM
14 jaar geleden
Dat verschilt per webwinkel. Een goeie zal haar voorwaarden hieromtrent op de site zetten.

Ik gebruik kieskeurig.nl meestal om van te voren de webwinkels op service te vergelijken en neem dan niet altijd de goedkoopste. dat kan een hoop gezeur voorkomen en dat is me wel wat waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat het precies hetzelfde is als in 'normale' winkels, en veel mensen weten dat niet eens, maar omruilen danwel retourneren is géén onvervreemdbaar recht, maar een privelege dat een beetje slimme winkel overigens gewoon toestaat. Op Internet is het wellicht wat meer afwachten.

Oppervlakkig gezien denk ik niet dat je een heel erg overtuigende reden hebt om hem te retourneren ; toch te duur vinden, niet meteen kunnen gebruiken, typisch gevalletje bezint eer ge begint, danwel da's pech geld weg.

Maar als je hem verder niet hebt gebruikt en niet stuk gemaakt, kun je het in elk geval probéren. Misschien zit het mee en is de leverancier bereid hem terug te nemen danwel om te ruilen voor een ander model, of kan hij je een andere aanbieding doen. Je hebt daar echter op geen enkele wettige grond récht op, het is puur coulance / klantenbinding / service.

En geld terug hoeft al helemáál niet. Met een ruil voor een gelijkwaardig produkt of een tegoedbon mag je al heel blij wezen.

Iets anders is het bij een ondeuglijk of onjuist product; dan heb je er recht op dat alsnog het juiste geleverd wordt of dat de koop ongedaan wordt gemaakt. Maar daar is hier zo te zien geen sprake van.

Sowieso even contact opnemen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Veel succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, je antwoord klopt niet. Online winkelen geeft de koper veel meer recht dan in een winkel vanwege de wet koop op afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's de theorie, ik heb meer ervaring met de praktijk, helaas. Recht hebben is 1, je recht krijgen is een ander. Je hebt wel gelijk dat het onder de colportagewet valt en je een zekere bedenktijd hebt waarin je zonder opgaaf van reden mag terugsturen, wat de algemene voorwaarden ook zeggen. Of dat echter in dit geval van toepassing is....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht hebben en krijgen is inderdaad verschillend. Algemene voorwaarden zijn niet bindend als ze onredelijk zijn zoals in dit geval. http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Algemene_voorwaarden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet hetzelfde als de colportagewet, de 'wet koop of afstand' is onderdeel van het Burgerlijk Wetboek. In die zin is het wel vergelijkbaar dat je binnen 8 dagen 'zonder opgaaf van redenen' mag retourneren. Ik ben het wel duidelijk met je eens dat er in de praktijk nog wel eens moeilijk gedaan wordt, de regels zelf zijn echter heel duidelijk. Als de verkoper je niet goed informeert over die 8 dagen kan de periode zelfs nog veel langer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pardon, moet zijn binnen 7 werkdagen, volgens Burgerlijk Wetboek, Boek 7, artikel 46d.
In principe heb je altijd recht om NA dat je het het hebt gekocht/bestelt. Het binnen 1 week te retouneren.
Dit werkt echter niet altijd goed bij webwinkels.
Daarna mag je hem alleen terug sturen als er een mankement aan is. Dan maak je het niet uit of het uit de verpakking is geweest of niet: bij een fabrieksfout heb je recht op vervanging/herstel.

Je moet eigenlijk van te voren kijken of je het product kan gebruiken/kan betalen. Dit is omdat veel winkels moeilijk doen wat betreft: vervang/geld terug. Het beste kan je ze bellen, zeker als je binnen de termijn nog zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de wet mogen artikelen die online zijn gekocht binnen 7 dagen geretourneerd worden zonder opgave van reden. Als de winkel zijn voorwaarden niet op de website plaats geeft de wetgever zelfs 30 dagen bedenktijd.

Webwinkels zijn hier natuurlijk niet blij mee en bedenken allerlei onzinnige beperkingen zoals het niet openen van de verpakking. Een dergelijke beperking is onredelijk en mag niet. De leverancier mag natuurlijk vragen om de originele verpakking en laat die ook zo heel mogelijk. Ook mag de winkelier eisen dat de koper de verzendkosten betaald en aangetekend verstuurd.

In de concumentenbond van deze maand staat een heel onderzoek gepubliceerd over webwinkels. Ze hebben toen een groot aantal artikelen besteld én geretourneerd. Vreemd genoeg waren de meeste winkels die moeilijk deden aangesloten bij de organisatie thuiswinkelwaarborg.

Je hebt dus het recht aan je om de kaart terug te sturen, maar recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen. Op kieskeurig kan je ook reacties achterlaten over een webwinkel en dat zou ik zeker doen! Ben je lid van de consumentenbond, dan kan je hen ook om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 3 maanden indien niet aan de in BW boek 7 artikel 46c lid 2 gestelde verplichtingen is voldaan (zie: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html ) en artikel 46c lid2 staat hier: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46c.html )