Wat is de beste manier om mijn computer weer sneller te maken?

Mijn computer met winXP is enorm traag. Meerdere virus scanners erop gehad, geen virussen. Hij heeft genoeg vrije ruimte, er staan weinig programma's of bestanden op. Het voornaamste gebruik van de pc is internetten maar zelfs dit gaat traag. Hoe kan ik mijn pc sneller maken? Mijn pc kennis is amateur / redelijke kenner...

Defragmenteren is gedaan. Heeft niets geholpen. Bureaublad is zo goed als leeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Windows opnieuw installeren.

Tijdens de installatie vraagt ie ook je schijf geformatteerd moet worden. Wanneer je geen belangrijke data (documenten, mp3's, foto e.d.) erop hebt staan kun je dit zonder meer doen.

Heb je wel data, dan zou ik hier eerst een backup van maken.

Je begint dus wel helemaal opnieuw. Dus ook je drivers (videokaart, geluidskaart, netwerk etc) zul je opnieuw moeten installeren.

Toegevoegd op 26-05-2009 17:01:01
Even een opmerking:

Voordat je je computer aansluit op internet eerst altijd een virusscanner installeren. Een kale Windows pc die gekoppeld is aan het internet heeft binnen 10 minuten virussen te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Het helpt al heel erg veel om je bureaublad goed op te ruimen. Zelf ik heb ik normaal maar 5 pictogrammen op het bureaublad staan. Ook kan je de hardeschijf defragmenteren of laten formateren. Daarvoor moet je met de rechte muisknop klikken op de C: schijf in deze computer. Ik hoop dat dit helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vaak goed helpt zijn de volgende stappen:
1. In program files check wat er nog staat aan bestanden van programma's die je verwijderd hebt en verwijder het.
2. Zoek een goede registry cleaner en zorg dat je register is opgeschoond. hier staat vaak nog aardig wat je systeem onnodig te belasten.
3. Defragmenteer je harde schijf maar pas als je opnieuw hebt opgestart na handeling 1 + 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Progrem files is wel netjes bijgehouden. Heb het programma ccleaner ook al een keer gedraaid. Meerdere van die opschoon programma's al een keer gebruikt. Defragmenteren helpt ook niet. Balkje wat je ziet verschuift amper dus dat zit wel snor bij de pc. :)
Heb je ccleaner al geprobeert? Is gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja :) heb het al een keer gedraaid.
Makkelijk en goed programma is mijn mening. Toch bedankt :)
Alles eraf en opnieuw installeren vanaf nul, echt nul.

En zorgen dat alle software up to date is want vaak hangen programma's aan elkaar en ontstaan er confilcten.

Let wel op dat sommige updates je computer ook kunnen vertragen omdat ze geheugen vreten.

Dan eventueel wat hardware aanpassingen doorvoeren, zoals een betere grafische kaart en wat extra RAM geheugen, kost tegenwoordig niet zoveel meer.

Maar let op dat je uitgaat van een geheel, en doe niet het een wel en het ander niet, dan kan het resultaat tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik bij mijn lijst met programma's kijk die ik eventueel zou kunnen verwijderen zie ik veel van die up-dates staan. Kan het kwaad als ik ze allemaal verwijder behalve de meest recente?
Begin eerst je opstartprocessen te controleren (link 1)
Vervolgens zorgen dat alle temp mappen leeg zijn.
Zorg dat je je vormgeving normaal is, dus geen XP-look
Rechtermuisklik op This Computer > Properties > Advanced > Performance > Settings > Advanced.

Vink Programs aan bij "Processor scheduling" en bij "Memory usage"

Klik op Change

Vink voor schijf C "Custom size" aan.
En geef hier 2 reële waardes op.
Onderaan staat: Recommended, geef altijd meer op dan wat hier staat.

Toch vind ik altijd de beste methode: Nieuwe installatie.

Dan kun je er weer fris en fruitig tegenaan!

Succes!

Toegevoegd op 26-05-2009 17:03:30
note; voordat ik deze vraag begon te typen was er nog geen antwoord te zien :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) oke, wat je als eerst typte heb ik al eens ergens gelezen op het internet. Ben er een beetje huiverig voor omdat het me een beetje de pet te boven gaat. Vind het wel prettig als ik iets doe dat ik het dan ook daadwerkelijk snap ( of nog een beetje logische kan volgen :) ) Ik heb zo'n vermoeden uit alle reacties te lezen dat alles opnieuw installeren de beste optie is... slik :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd misschien wel. Zorg dan wel dat, als je alles opnieuw geinstalleerd hebt, tot de laatste programma. Dat je daarna een image maakt van je pc zodat je de volgende keer in 1 uur je pc opnieuw geinstalleerd hebt. Northon Gost is geweldig hierin.
ergens een goede scriptopruimer zien te vinden om verborgen bestandjes die eigenlijk nutteloos zijn op de pc op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee wat je bedoelt.
Ik zal eens zoeken op google :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel zo een registry cleaner, hahahahaha! kon even niet op de naam komen.....
Check je PC ook eens op Malware.
Voor de rest zijn al genoeg goede suggestues gedaan, laat ik niet in herhaling vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke bedankt.
Lees net op wiki wat malware dus is.
Nooit geweten dat een prog als Spyware of AdAware ook als malware word gezien. Ik zal hier iig eens dieper op in gaan. :)
Als het kort geleden gebeurd is dat je computer trager werd, kun je proberen met 'Systeemherstel' terug te gaan naar een eerdere datum, waarvan je weet dat hij nog niet traag was. Eventuele vertragende processen die (per ongeluk) later zijn toegevoegd worden dan als nooit geinstalleerd beschouwd (>bureau-accessoires >systeemwerkset >systeemherstel en dan acceptabele en beschikbare datum kiezen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het speelt al heel lang eigenlijk.
De optie die je beschrijft is een bekende van me. Heb hem al meerdere keren nodig gehad. Toch bedankt :)
Ik heb nu vista voor me staan maar ik denk dat je wel kan vinden wat ik bedoel.
Rechtsklikken op mijn computer en alle tabbladen langs gaan waar je de opmerking: prestaties tegenkomt.
Klik daar op instellingen en selecteer daar: beste prestaties. Herstart je computer want het blijft Windows, en probeer of dit wat verbeterd.

Copy/ paste:

Instellingen voor beste prestaties

Windows XP ziet er natuurlijk
bijzonder fraai uit, maar dat fraaie uiterlijk kost ook geheugencapaciteit. Werkt u bijvoorbeeld op een Windows XP notebook met een beperkte hoeveelheid geheugen, dan kan het de moeite lonen om de volgende handelingen uit te voeren om de prestaties van uw notebook op te voeren:

Kies Start en rechtsklik op Deze computer.
Kies uit het getoonde snelmenu de optie Eigenschappen.
Selecteer in het dialoogvenster Systeem-eigenschappen het tabblad Geavanceerd.
Klik onder Prestaties op de knop Instellingen.
Selecteer in het dialoogvenster Instellingen voor eigenschappen de optie Beste prestaties.
Klik op OK >> OK om de dialoogvensters te sluiten.

top
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig je cookies verwijderen, tevens je geschiedenis en tijdelijke bestanden te verwijderen werkt ook. Ook niet teveel foto's laten staan op je harde schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurt allemaal regelmatig.
En foto's staan er amper op.
Daarbij komt dat er meer als voldoende vrij ruimte is op de schijven.
Heel simpel

elk half jaar: alle data backuppen, formatteren en alles opnieuw erop zetten. Geen enkel probleem meer, hij loopt weer als een zonnetje :)

Mocht je die tijd niet hebben, of je tijd is je te kostbaar: koop een iMac. Dan heb je daar geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formateren van harde schijf en XP opnieuw installeren. Misschien wel een beetje werk, maar als het hoofdzakelijk om het internetten gaat, lijkt dit me de beste oplossing. Hoef je ook geen zware programma's te installeren zoals Office, e.d. Alleen installeren wat je echt nodig denkt te hebben. Geen goedkope spelletjes die het geheugen aantasten. Virusscannertje en alles gaat weer goed.

Toegevoegd op 26-05-2009 18:49:07
PS: Je ziet er trouwens bekend uit, waar ken ik je van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi! :D Niet me echte foto, wel me echte naam ;)
Wat bij onze oude pc heel goed werkt is het volledig opschonen van de computer.

Probeer de nieuwe versie van Tune Utilities te krijgen. Hiermee kun je de PC defragmenteren en ook het register mee opschonen. Dit laatste helpt echt enorm.

Ook kun je verborgen programmas die zichzelf opstarten verwijderen en je geheugen opschonen.

Probeer dit en je ziet een enorm resultaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wordt het wel tijd voor een nieuwe pc? Het kan zijn dat je pc de laatste loodjes heeft gelegd.....
Je kan ook TunUp Ulties 2009 Proberen
CCleaner is ook nog een aanrader.
En als dit allemaal niet lukt wordt het toch het eerste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
installeer Glary Utilities (gratis op www.glaryutilities.com), start '1 click onderhoud' en daarna de opstartmanager (tab modules) om programma's die automatisch maar nutteloos opstarten, uit te zetten. Vervolgens wekelijks 1 click onderhoud herhalen zodat je pc opgeruimd blijft.
paulus811
14 jaar geleden
Toevoeging op alle overige tips (die heel goed en nuttig zijn):

Start Taakbeheer (Task Manager) op. Doe dat wanneer je merkt dat je PC traag is - kan ook direct na het starten van Windows, als je wilt. Je start het door Control en Alt ingedrukt te houden, en terwijl je dat doet, op Del te drukken. Dan verschijnt een venstertje waar je Taakbeheer kunt starten.

Vanaf nu gebruik ik de Engelse termen - ik denk dat je zelf de Nederlandse equivalenten kunt vinden.

Ga in Task Manager naar het tabblad Performance. Daar zie je een grafiekje en onderaan wat cijfers. Kijk linksonder naar de totale hoeveelheid geheugen die in gebruik is. Vergelijk dat met het getal dat bij Physical Memory staat.

Als de totale hoeveelheid geheugen die in gebruik is, meer is dan 75% van je Physical Memory (of zelfs groter dan je Physical Memory), zal de PC veel sneller worden wanneer je er intern geheugen (ook bekend als Werkgeheugen of RAM) bijplaatst.

Als je geen hardwarekennis hebt, breng je je PC (alleen de kast met inhoud; je kunt je beeldscherm, toetsenbord, muis en printer thuislaten) naar zo'n onderdelenwinkel. Daar vertel je dat je meer geheugen wilt kopen, van een soort die in jouw PC past. Zij weten dan wel welke soort je moet hebben, en ze prikken het er meteen voor je in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het percentage zit bij mij op ongeveer 50%. +1 voor je zeer duidelijke uitleg! bedankt :)
Wat uiteraard ook goed helpt om je pc sneller te maken is een antispywareprogramma installeren. Ik gebruik nu spyware doctor en werkt prima. Daarnaast de programma's tune up, ccleaner eventueel gebruiken.