mag je oorbellen gelijk er af halen als ze geschoten zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:
kan het dan in een week af?

Toegevoegd na 7 minuten:
ik doe het eigenlijk een beetje stiekem waneer ik hem heb na een weekje dan ga ik het laten zien maar hoe moet het dan:(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
101.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas stiekem kan alleen met steeds je haar erover of een haarband erover, lijkt me pijnlijk, dus of laten zien of hopen dat hij het niet ziet.

Het beste antwoord

Het schieten van gaatjes gaat tegenwoordig heel anders dan vroeger. Ja, het eindresultaat is hetzelfde. Het schieten doet veel minder pijn. Ook vloeit er ook geen bloed meer.

Je zult het advies hebben meegekregen om 6 weken de zweerknopjes te dragen. Er zijn zelfs nog ouderwetse juweliers die een flesje ontsmetting mee geven.

In het afgelopen jaar heb ik 2 gaatjes in mijn oren erbij laten schieten, 1 wenkbrauwpiercing en neuspiercing laten zetten. Allemaal zijn ze heel netjes geheeld.

Een week na het schieten kan je ze wisselen. Ontsmet de nieuwe oorbellen goed. Laat je niet verleiden door heel lange mooie in te doen, want daar is het nog even te vroeg voor.

Onderhoud van de gaatjes: 's avonds de eerste dagen even wassen met klein beetje unicura er om heen, dus niet bij de gaatjes zelf. Als je wat last krijgt van de gaatjes, beetje water erop. Niet draaien, niet ontsmetten (tenzij je een dikke ontsteking hebt)

Veel plezier ervan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat mag niet, het zijn zg zweer oorbelletjes .je kan beter deze een paar weken laten zitten , en dan pas wisselen.
een net geschoten gaatje is erg gevoelig voor infecties

Toegevoegd na 3 minuten:
NABEHANDELINGSADVIES BIJ HET SCHIETEN VAN OORGAATJES

Het nabehandelingsadvies moet een snellere genezing van het oorgaatje bevorderen en daarbij het risico op een infectie verminderen. Lichte pijn en/of rood worden van het oor is de eerste 24 uur na het gaatje schieten normaal.

De wond niet afdekken, hoe meer lucht eraan kan hoe vlugger de genezing.

Indien er geen wondvocht is blijf dan zoveel mogelijk van de oorbel af. Hoe meer ze aangeraakt wordt hoe meer kan op infectie. Voor de aanraking handen grondig wassen !!!

Douchen, zwemmen, bad nemen is allemaal toegestaan maar hou nadien het oorgaatje terug droog.

Let erop dat er geen parfums, haargel, aftershave en andere cosmetische producten met het pas geschoten gaatje in aanraking komen. Gebeurt dit toch, was dan het oorgaatje voorzichtig schoon met water.

De volledige genezing van een pas geschoten oorgaatje duurt minstens zes weken. Na deze periode mogen ook andere oorbellen gedragen worden. Let wel : beter een week langer wachten om te wisselen dan te vroeg uitdoen. Als de oorbel te vroeg uitgedaan wordt is het gaatje nog niet genezen en bij de eerstvolgende wissel zal dat gaatje terug gekwetst worden binnenin zodat infectiegevaar vrij reëel is.

Antiallergische oorbellen zijn nikkelvrij. Het is vooral de nikkelallergie die bij veel personen problemen geeft. Toch zijn er ook nog andere allergiën waar minder over geweten is. Indien dus na 2 à 3 dagen na het schieten nog pijn, zwelling ,irritatie of etter uit het gaatje komt kan een arts geraadpleegd worden. Ofwel is het schieten onhygiënisch gebeurd, of met allergische oorbellen geschoten of heeft de betrokken persoon naast de nikkelallergie nog andere allergiën die ook kunnen opgespoord worden.

Als de oorbel te vroeg wordt uitgedaan zonder een ander in te steken zal het gaatje terug dichtgroeien.

Personen die reeds jaren gaatjes hebben en een tijdje geen oorbellen dragen zullen hun gaatjes behouden. Mogelijk kan er een klein vliesje ,vooraan en achteraan ,overgroeien maar dit is zonder moeite even door te prikken als terug oorbellen ingestoken worden.

Toegevoegd na 29 minuten:
niet doe.. je net geschoten gaatjes hebben verzorging nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, want dan zou het gaatje zich snel weer sluiten.
het is voor mij een tijd geleden, maar ik meen dat ze toendertijd zes weken moesten blijven zitten.
ik moest er regelmatig aan draaien, en het ontsmetten met sterilon.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee dat mag niet of je moet er direct vanaf willen.
Je moet ze een week of 6 laten zitten en de boel goed schoonhouden om infecties te voorkomen. Elke dag een paar keer draaien, anders groeien ze vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zover ik weet moet je ze minstens 6 weken inhouden. Daarna mag je ze pas uitdoen of verwisselen voor andere oorbellen. Je oren zijn namelijk nog niet genezen na het schieten en het gaatje kan dan ook weer dicht groeien.