Wat betekend een lotus tattoo nou precies?

ik wil binnenkort een tattoo laten zetten van een lotusbloem. ik lees alleen heel veel over de betekenis, maar wil graag wat duidelijkheid hierover.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
41.7K

Antwoorden (4)

Zij geldt als zinnebeeld van wedergeboorte, eeuwige terugkeer, schepping, vruchtbaarheid, vernieuwing en onsterfelijkheid, alsmede toppunt van schoonheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lotus is een prachtige bloem die groeit in vieze, blubberachtige grond. Dat is ook de meest gangbare betekenis: dat uit iets wat heel vies en lelijk is iets heel moois kan bloeien. Vaak zetten mensen zo'n tattoo als ze veel hebben meegemaakt, maar er sterker en als een beter mens uit zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de oosterse wereld wordt vrijwel overal symbolische betekenis toegekend aan de lotus. Zij wordt in verband gebracht met zon en maan, geboorte en dood. Zoals zij bij zonsopgang opengaat, zo groeit uit haar de hele kosmos; evenzo vergaat ze weer, juist zoals de lotus zich 's avonds weer sluit.
De lotus is de bloem van het licht. Omdat zij tot bloei komt door de zon en het water, symboliseert zij geest en materie, vuur en water, de oorsprong van alles wat is.
Zodoende geldt zij als zinnebeeld van wedergeboorte, eeuwige terugkeer, schepping, vruchtbaarheid, vernieuwing en onsterfelijkheid, en ook als toppunt van schoonheid.
Omdat zij in alle schoonheid tevoorschijn komt uit modderige, donkere diepten wordt zij beschouwd als mogelijkheid voor de mens vanuit het - onvolmaakte, drekkige - mens zijn de reinheid van de goddelijke status te bereiken.

Bij de Chinezen is zij symbool van reinheid, volmaaktheid, lieflijkheid van de geest, vrede, het vrouwelijke in alle dingen; van de zomer en een rijke oogst. Omdat de lotus tegelijkertijd knoppen, bloemen en vruchtbeginsel draagt wordt zij ook beschouwd als symbool van verleden, heden en toekomst. Naast dit alles is zij ook het beeld van de welopgevoede, levenswijze mens.

In de mythologie van de Grieken en Romeinen behoort de Lotus bij Aphrodite (of Venus), de godin van liefde en vruchtbaarheid.

In het Hindoeïsme staat zij voor scheppende kracht, de eeuwige terugkeer der dingen, toppunt van de mogelijkheid die er in de materie voorhanden zijn. Vooral voor de onsterfelijke natuur van de mens die telkens opnieuw geboren wordt. Daarnaast symbool van reinheid, schoonheid, lang leven, gezondheid, roem, geluk, dat laatste vooral bij kinderen.

In de oude Perzische culturen stond de lotus voor de zon en het licht.

Bij Tao geldt de lotus als de gouden bloem; beeld voor het eeuwige rad waarmee in deze cultuur het leven en het heelal vergeleken wordt. Ook symbool van het ontluiken en de bloei van de geest.

In de wereld van de bijbel is er ook sprake van een lotus, maar daarmee wordt dan de christusdoorn bedoeld; de legende weet daarover te vertellen dat daarvan de doornenkroon was gevlochten, waarmee Jezus gekruisigd werd. Deze plant komt echter in de nabije omgeving van Jeruzalem niet voor.
Amadea
11 jaar geleden
Een lotus tattoo betekent wat je er zelf over verzint.