Hoe lang is een mascara houdbaar als hij 1 keer geopend is?

Ik weet dat mascara zo'n 3 maanden houdbaar is omdat steeds als je m gebruikt er bacterien bij komen. Maar ik had voor kerst een waterproof mascara gebruikt die ik 1x op heb gedaan, daarna niet meer geopend. Wanneer is die onbruikbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (7)

ongeveer een half jaar geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn parfumerie drie maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, had je toevoeging niet goed gelezen. Ik zou hem rustig nog een maandje of drie gebruiken als ik jou was. Volgens mij is die bewaartermijn sowieso wat overdreven. Ik gebruik m'n mascara altijd gewoon totdat ie op is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo denk ik er ook over, let nooit op de houdbaarheid. Als de mascara nog prima werkt en niet ruikt, gebruik ik m tot het op is.
Als het goed is, staat er een afbeeldinkje op je mascara of het doosje, van een geopend potje. Daarin staat een getal, in combinatie met een 'm', wat staat voor 'maanden'. Dat potje betekent: 'na opening x maanden houdbaar'.
Als je de afbeelding niet kunt vinden, kun je uitgaan van 3 tot 6 maanden. Je merkt snel genoeg of je irritatie krijgt, dat 'ie uitgedroogd is of dat 'ie niet fris meer ruikt. Tot die tijd; gewoon lekker gebruiken! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, daarvoor is dat tekentje dus! Ik dacht al waarom staat dat potje toch overal op.
I.v.m. met het vocht gehalte welke verdampt, en zeker in
de winter maanden is het echt niet langer houdbaar dan
4 maanden. Bruikbaar is weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een half jaar met een mascara gedaan en dat ging wel prima. Maar daarna zakte het uit en het stonk. Het was wel een heel goedkope mascara, dus ik weet eigenlijk niet of je een dure langer kunt houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt eraan wat voor mascara het is. Maar de meeste mascara's houden het wel ongeveer een half jaar uit. Maar als je je mascara vind stinken kan je hem maar beter niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De houdbaarheid op de verpakking geeft aan voor hoe lang de fabrikant kan garanderen dat het product goed is. In werkelijkheid kun je producten vaal veel langer gebruiken dan dat. Ik heb zelf een mascara al een half jaar liggen die het nog prima doet. Zolang hij niet vies gaat ruiken en je er geen allergische reacties van krijgt of ontstoken ogen kun je het nog prima gebruiken :)