Waarom krijg ik als 21-jarige nu al een paar grijze haartjes?

Ik had sinds mijn 19de ongeveer al grijs haar. En heb zelf zwart haar dus dat ziet er dan gewoon niet uit! Ik hoor veel verschillende verhalen. De één zegt dat ik dan erg gelukkig ben en de ander zegt dat ik dan juist ongelukkig ben. Dan hoor ik weer dat het te maken heeft met stress. Ik weet dat ik niet de enige ben die dat krijgt maar ik vraag me nou echt af hoe het komt. Iemand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mjjn moeder kreeg op haar 16e! al haar eerste grijze haren.
Mijn broer die haar haren heeft geërfd ook;)
Is dus erfelijk.

Het beste antwoord

Wat is grijs haar eigenlijk? Grijs haar is het gevolg van een veranderde eiwitsynthese, waardoor er een verlies is van melanine (het pigment dat kleur geeft aan ons haar). Hierdoor neemt de concentratie van melanine in het haar af. Het haar wordt grijs. Wanneer alle melanine volledig verdwijnt, wordt het haar wit (kleurloos).

De een is vroeg grijs en de ander niet. Heeft niets met stress te maken of met gelukkig zijn.
Waarschijnlijk heb jij een vader/moeder/opa/oma die ook zo vroeg grijs is geworden.
Mijn vader was ook heel vroeg grijs en ik verf mijn haar al sinds mijn 21ste.

Toegevoegd na 28 seconden:
http://www.gezondheidsnet.nl/haar-in-de-hoofdrol/artikelen/129/waarom-je-haar-grijs-wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je al vroeg grijs wordt dan is dit erfelijk en zit het in de familie. Je kunt er niets aan doen, alleen verven of het gewoon te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist bij donker haar zie je vaak dat mensen vroeger grijze/witte haren krijgen. Ik zag op m'n 20e ineens een witte haar tussen de donkerbruine. Puur genetisch, niets aan te doen.
Vraag je maar eens af waarom zoveel mensen hun haar verven - véél mensen hebben hier last van.
Hoofdhaar is doorgaans het eerste waarbij grijze/witte haren opduiken, dan de oksels, en dan het schaamhaar, en dan merk je ineens ook dat er op je armen bijvoorbeeld een paar heel lichte haartjes tussen de iets donkerder zitten. Dat vind ik dan weer niet erg :-)

Overigens: het kan zijn dat je nu grijs wordt. Het kan zijn dat het bij een paar haren blijft. Of bij een paar delen van je haar: bij mij zie je het vooral aan de voorkant (voorhoofd, slapen), maar verhoudingsgewijs nauwelijks verder op m'n hoofd. Dus afwachten maar hoe ver het grijs oprukt. En als het niet bevalt, kun je naar de verf grijpen. Op jouw leeftijd kun je nog prima je haar zwart verven - op hogere leeftijd ziet dat er juist onnatuurlijk uit.
Of je kunt een donkere henna in je haar doen, als die witte haren wat roder gekleurd worden, vallen ze waarschijnlijk ook minder op dan wanneer ze grijs zijn.