Wat is tegenwoordig nog het nut van parfum? We zijn toch al schoon en stinken niet meer?

Als je over straat loopt, zélfs in het gehucht waar ik woon, dan ruik je soms hele sterke parfumluchten. Soms heb ik zelfs het idee dat ik in een parfumwinkel beland ben.

We douchen en wassen ons regelmatig, en als je het goed beschouwt is parfum dan niet nodig, toch? Het was toch ooit om te verhullen dat je niet schoon bent? Tegenwoordig lijkt het erop dat parfum wordt gebruikt om te voorkómen dat iemand vindt dat je stinkt.

Ik bedoel dan echt parfum die je om heen sprayt, dus niet deodoranten.

Heeft het nog wel nut om parfum te dragen, is het typisch iets westers, of doen hele bevolkingen dit? Wat is tegenwoordig nog het nut van parfum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nut is om lekkerder te ruiken dan anderen, ook al slaan sommige er in door en vervuilen ze de lucht om hen heen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! dat vind ik ook. Loop je door een gewone winkelstraat, dan heb je soms nog net geen gasmasker nodig :(

Het beste antwoord

Een parfum gebruiken we om lekker te ruiken voor onszelf én de omgeving. Een geur moet passen bij onze stemming of ons gevoel. Parfum kan ook de persoonlijkheid benadrukken of versterken. Geur is emotie.

Een parfum sluit ook het liefst aan bij het moment van gebruik. Zo worden zware parfums vaker in de avond gebruikt, terwijl een fris en bloemig parfum eerder overdag wordt gedragen. Geurwaarneming van een parfum verandert overigens bij het verstrijken van de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

parfum heeft geen nut, het word tegenwoordig gebruikt gewoon als een lekker luchtje..
je draagt mooie leuke kleren en ziet er verzorgt uit, daar hoort dan ook een lekker luchtje bij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ervoor om lekker te ruiken. Als je douchet ruik hè naar jezelf en dat is niet altijd lekker, parfum wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De functie van parfum is tegenwoordig niet alleen meer om lekker te ruiken. Het is een onderdeel van ons zelfbewustzijn.
Mode en marketing zijn doorgedrongen tot alle lagen van de bevolking en bepalen hoe je je wilt laten zien, wie jij bent.
Het is een modeaccessoire geworden. Het is een product dat erg modegevoelig is geworden en dat zie je door de talloze nieuwe lijnen die ontstaan. De totale geurcollectie breidt zich steeds meer uit en er zijn tegenwoordig steeds meer parfums (geurtjes) zelfs voor kinderen, dieren en in huis.
We houden van geur en willen dat ook anderen door onze geur aangetrokken worden. Zeg nou zelf; iemand die lekker ruikt, daarvan ben je niet afgeneigd om langer in zijn/haar buurt te verblijven toch?

Helaas zijn er veel mensen die geen subsiliteit kennen en zichzelf onderspuiten met een geur vaak die niet bij ze past en die ze misschien gekocht hebben omdat hij bij een vriendin 'zo lekker ruikt". Ieder mens heeft een andere zuurgraad in de huid en daarom ruikt een bepaalde parfum of Eau de toilette bij iedereen weer anders.
Een geurwatertje moet dan ook eerst uitgetest worden op jouw eigen huid hoe die zich ontwikkelt. Ook maakt het verschil of de basis op olie of alcohol is. De geuren op oliebasis zijn intenser en blijven langer hangen omdat alcohol nu eenmaal sneller vervliegt.
De kunst is om vooral parfum (eau de toilette minder) subtiel aan te brengen. Een paar tipjes parfum op de dunne delen van de huid (achter de oorlellen, binnenkant polsen) zijn vaak genoeg. Eau de toilette kan je iets uitgebreider opbrengen. Dit kan je ook gewoon in je hals en decolletee sprayen, dit is niet zo sterk als echte parfum. Ook hier geldt; met mate is altijd beter dan overheersend, of het moet een heerlijke geur zijn die bij je past en die lekker blijft ruiken. Het beste kan je het eerst uittesten in je naaste omgeving warvan je weet dat ze eerlijk tegen je zijn. Dan hoor en zie je het gauw genoeg.
12 jaar geleden
Mensen gebruiken het tegenwoordig om lekker te ruiken. Ik gebruik het omdat ik het fijn vindt om een lekker luchtje om me heen te hebben.
Als iemand dichtbij komt ik dan lekker ruik.
Persoonlijk vind ik het aantrekkelijk als een man lekker ruikt.
Niet aantrekkelijk vind ik mensen die zo'n walm om zich heen hebben dat je er misselijk van wordt.
Ik ken iemand die zoveel parfum op heeft dat je haar na enige tijd afwezigheid nog ruikt. En dat is niet prettig als je de geur goor vindt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net zoiets als make-up en kleding. Het beschrijft jou en laat je je 'mooier' voelen.