Zijn verzorgingsproducten onbeperkt houdbaar?

Ik heb nog een aantal verzorgingsproducten zoals gezichtscreme, parfum en oksel roller en aftershave( welke heb ik heel lang niet meer gebruikt)

de producten zijn zo nu en dan ongeveer een jaar oud maar ik zie nergens de houdbaarheid staan.
en wegdoen vind ik zonde want ik heb ze heel duur gekocht.

de gezichtscreme is van nivea.
dus mijn vraag is zijn deze na een jaar allemaal nog houdbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23K

Het beste antwoord

De crème is echt wel langer goed dan een jaar. Ik heb heel vele creme tegen en over de datum in gebruik en zowel de geur is nog goed als de smeerbaarheid. Dat eventueel de werking van de creme minder word daar moet je je niks van aan trekken want rimpels verdwijnen toch niet door het smeren van een creme. Een alcoholvrije deo roller kan naar verloop van tijd wel kapot gaan, maar dan praat je niet over een jaartje of 2 maar over een jaar of 10. De kleur en de geur van de deo veranderen dan dusdanig dat je t echt niet meer wilt gebruiken. Dat weet ik omdat ik nog een paar deorollers en een paar Deospuitbussen heb uit de jaren 90. De deorollers zijn niet meer te gebruiken maar de spuitbussen ( limara en impulse zijn nog gewoon goed. Zal wel komen door de alcohol en de ontzettende voorraad parfum die erin verwerkt zit.) En aftershave blijft ook nog jaren na de uiterste houdbaarheidsdatum goed qua alcohol. Maar de geur zal minder worden, en de alcohol zal overheersen. Maar dan praat je dus ook over ongeveer 10 jaar na data. Dus ja alles 3 de producten zijn na een jaar allemaal nog gewoon te gebruiken. En een houdbaarheids datum staat er alleen maar op omdat dat de regels zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel Erg bedankt!

Andere antwoorden (5)

Je zal er geen klachten van krijgen, maar de werking kan wel minder van worden.

Er staat wel degelijk een 'houdbaarheid' op: ergens op het etiket staat een 'open potje' met iets erin: bv. '12m'. Dat betekent dat het na opening 12 maanden z'n werking behoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn producenten verplicht aan te geven hoe lang een product houdbaar is. Je ziet dan het symbool van een geopend potje en daarin staat het aantal maanden aangegeven dat het nog goed te gebruiken is. Als dat symbool ontbreekt, zou je volgens de regels kunnen uitgaan van 36 maanden.

Zelf gebruik ik gewoon alles nog, zo lang het er goed uitziet en goed ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik bewaar mijne altijd heel lang. ls ik hem niet gebruik soms wel 5 jaar. Ik weet niet of het kwaad kan, maar ik leef nog steeds dus dat zal wel meevallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cosmeticaproducten zijn beperkt houdbaar

Ongeopend zijn cosmeticaproducten vaak vele jaren houdbaar. Eens geopend, kunnen ze maar een beperkte tijd bewaard worden. Daarom noteert u het best ergens de precieze datum waarop u het make-upproduct hebt opengemaakt. De minimale houdbaarheid van een cosmeticaproduct wordt niet beïnvloed als u het even opent in de winkel. De contacttijd is erg kort en producten zijn voldoende geconserveerd om (voortijdig) bederf te voorkomen.
Wanneer een product na openen beperkt houdbaar is, staat de houdbaarheid van het product op het etiket aangegeven met een symbooltje: een potje met een deksel. In het symbool of erachter staat de periode dat het product houdbaar is na openen, bijvoorbeeld 12 M = twaalf maanden na opening.
Het symbool met het aantal maanden dat het product na opening kan bewaard worden, is niet verplicht
• op producten met een levensduur van 30 maanden of minder die al een houdbaarheidsdatum vermelden (zoals ‘bij voorkeur te gebruiken vóór eind’, gevolgd door een datum),
• op producten voor eenmalig gebruik (bv. staaltjes),
• op producten die niet met de buitenomgeving in contact komen (b.v. spuitbussen)
• op cosmetica waarvan de hygiëne na opening niet aangetast wordt (b.v. haarkleurmiddelen, parfums).

Als de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Ook ná deze periode kan het product vaak nog veilig worden gebruikt, maar dit hangt wel af van hoe u ermee bent omgegaan.
Make-upproducten waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden zijn, zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar hun werking, hun smeuïgheid en hun geur veranderen met de tijd. De twee voornaamste risico's zijn een allergische reactie en een verminderde werkzaamheid.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5918
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die producten Raar van kleur zijn en je huid irriteert zijn ze slecht je
Je mag de lotion en crèmes nooit 24 uur openlaten
Daardoor gaan ze vocht van de lucht intrekken en ze worden daardoor slecht