Kan je van veel tandenpoetsen echt witte tanden krijgen?

Ik wil graag wittere tanden hebben, maar wel op een natuurlijke manier, dus niet bleken ofzo... Kan dit doormiddel van veel tandenpoetsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Volgens mij helpt dit helemaal niets. Ik poets erg vaak me tanden soms wel eens 4x per dag en mijn tanden zien voor mijn gevoel steeds wat geler je zou het eens aan je tandarts kunnen vragen of hij wat weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je krijgt geen wittere tanden door ze vaker te poetsen. Je moet je gebit wel normaal onderhouden, dus 2 keer per dag (blijven) poetsen en 1 keer p/d flossen, want anders wordt je gebit sneller geel en bovendien krijg je dan slechtere tanden.

Terwijl de ene erg mooie en witte tanden heeft, zijn die van een ander soms geler van kleur. Dat komt vooral door een dikkere of dunnere glazuurlaag die op het gebit zit. Als op jouw tanden een dun laagje glazuur zit, zie je de (wat gelige) kleur van het tandbeen er doorheen schijnen. Bij een dikkere glazuurlaag zie je dat minder goed, dus lijkt het gebit witter. Daar kun je verder niets aan veranderen. Het bleken van tanden en kiezen kan (ook al willen de reclames je anders doen geloven) op langere termijn schade aan je gebit veroorzaken. Dat kun je beter niet doen.

Veel mensen met een "stralend gebit", hebben dat te danken aan allerlei kunstgrepen, zoals het plaatsen van facings en jackets. Daar hoef je echt niet jaloers op te zijn...

Toegevoegd na 12 uur:
Ook van koffie, thee en roken krijgen je tanden een gele kleur.
12 jaar geleden
Met keukenzout je tanden poetsen, alleen niet te hard dan beschadig je je tandvlees. ( ik heb zelf uitgeprobeerd bij mij werkte het wel ) succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En door de korrels beschadig je je glazuur wat later alleen maar geler wordt. Niet verstandig
Tandpasta met peroxide bleekt enigszins, vaker dan 3X per dag poetsen heeft geen zin.
Nadeel is dat in Nederland het peroxide in tandpasta aan de lage kant is om er echt wittere tanden door te krijgen.

Er is momenteel een irritante reclame over, een bruid met op zich stralend witte tanden gaat tandpasta gebruiken om NOG wittere tanden te krijgen.
Ik erger me daar echt enorm aan.
Tanden zijn NIET perfect wit, het is immers ivoorkleurig.

Het bleken bij een tandarts is dan een betere oplossing dan agressieve schurende tandpasta met peroxide te gebruiken , je poetst dan tandglazuur weg en dat is niet erg intelligent.

Ook laserbehandeling waarbij UV licht tanden bleken werkt kort (ongeveer 1/2 jaar en verslechtert de kwaliteit van je tanden.

Ik heb om deze reden een tandarts /kaakchirurg geconsulteerd in Thailand en -ofschoon deze alles in huis heeft voor een spierwit gebit, was hij daar heel eerlijk over.
In een uur durend onderhoud heb ik hem alle mitsen en maren gevraagd en die heeft hij keurig beantwoord, wat een vakarts.

Na dat onderhoud heeft hij aandacht aan mijn gebit besteed en het brandschoon gemaakt, pockets leeggehaald en beoordeeld op kwaliteit.
Was perfect , zeker gezien mijn leeftijd.

Hij is feitelijk tegen whitening , maar het is daar een bron van inkomen dus hij kan het (met gepaste tegenzin) bewerkstelligen.

Hij waarschuwde met name voor ook bij ons bekende tandpasta's die sterke whitening kan veroorzaken, het komt er op neer dat de lagen die kleur hebben , er met tandpasta afgeschuurd worden, de tere onderliggende laag wordt dan door peroxide ge-etst.
Dat moet je niet willen.
De minst invasieve en snelle behandeling is met UV laser maar "houdt" zogezegd dus maar 1/2 jaar.

Een schoon en goed verzorgd gebit zou je tevreden moeten stellen, was zijn vakkundig oordeel.
Zo gaan je redelijk witte tanden (soms haast) een mensenleven mee!

Toegevoegd na 4 minuten:
In Nederland gekomen heb ik dit verhaal bij mijn eigen tandarts gecheckt, bleek volledig juiste visie te zijn.
Poetsen met zout schuurt ook enigszins maar bleekt op zich niet, een blekend effect komt dan dus door het afschuren van de sterke buitenlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 1 tandpastasoort van het merk Signal is bakpoeder toegevoegd (Bakpoeder heeft een witmakend effect). Je zou dus die tandpasta eens kunnen proberen, ik vind dat-ie werkt. (te koop bij o.a. Action) In whiteningtandpasta zitten overigens miniscule schuurkorrels, die een stukje van je glazuur eraf doen schuren, want die laag tand die er dan tevoorschijn komt (die dus onder je glazuur zit) is een stuk witter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet. Volgensmij is het ook genetisch bepaald. (Wat gelere tanden betekend wel dat je een sterk gebit hebt)!
Maar goed, van goed je tandenpoetsen zal het er zeker niet slechter op worden natuurlijk!
Je kunt overigens ook Crest White Strips gebruiken (thuiskuur), mijn vriendin heeft hier echt mooie witte tanden mee gekregen ook heel natuurlijk!
Er zijn ook tandpastas die beweren dat te doen.
Misschien kun je reviews opzoeken op internet van die tandpastas die dit beweren?
Dat doe ik altijd voordat ik een product aanschaf!