wat kan ik zelf doen aan mijn puisten kwestie?

Ik maak mijn gezicht goed schoon, iedere ochtend met water wassen en eerste hulp zalf er op smeren. Dan iedere avond met waslotion wassen, met nachtcreme erop. Iedere week neem ik een stoombadje en knijpt mijn moeder de mee eters uit. De dikke mee eters, dus de die dikke puisten met witte punten er op, doet ze ook. Maar nu. Bij wijze van experiment (en ook van de helse pijn af te zijn) wil ik graag kijken of de witte punt puisten ook verdwijnen als mijn moeder ze niet uitknijpt. Eerlijk gezegd word het alleen maar erger. De mee eters blijven en groeien uit tot die witte punt puisten... En ik heb tot nu toe maar een witte punt puist zien verdwijnen.. Het achtergebleven rode vlekje zit er nog steeds.
Ik maak mijn gezicht dus goed schoon, ben begonnen om meer water te drinken. Maar wil af van dat geknijp van mijn moeder. Ik kan zelf niet knijpen, want ik heb minder kracht in mijn linker hand, waardoor ik te ver door druk en littekens op mijn gezicht veroorzaak. Mijn moeder zegd dat een condomenknijper de huid rond de mee eter kapot maakt. En als ik de witte punt puist laat zitten, worden de porien van mijn gezicht alleen maar groter, en blijven ze ook groot volgens mijn moeder. De schoonheidspeciaste is de oplossing, 1 keer op de twee maanden. Maar tot zo lang kan ik niet wachten! dan is mijn gezicht vol! En is dat wel echt zo, als de puisten niet worden uitgeknepen, de porien groot blijven en er littekens achter blijven? En wat kan ik zelf doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een meisje bent kun je overwegen om aan " de pil" te gaan. dat word ook vaak voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees ff mee, ik heb een blijvende kudde mee-eters op mijn voorhoofd die ook uitgroeien tot puistjes, echt hell. Misschien kun je inderdaad de pil overwegen, want als je huid gewoon vet en onzuiver is doordat je talgproductie hoog ligt vanwege je hormonen, dan is de pil een sterke oplossing.

Antwoorden (8)

Wat sowieso niet goe is, is puisten uitknijpen! Hierdoor maakt je huid juist meer talg aan! Dat je het goed reinigt is goed, maar je moet niet overdrijven. Tea tree olie op de puisten aanstippen kan helpen. Of je kunt een speciale acne creme halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tea tree werkt goed! wat ook helpt is om biergisttabletjes in te nemen, dat zuivert ook het lichaam. verkrijgbaar bij de reform winkel
wat bij mij erg goed werkt is om mijn gezicht te wassen met warm water,en er vervolgens na het droogmaken van mijn gezicht er vaseline op te smeren. en ALLE puistjes met een naald in te prikken endan uitknijpen tot er niets meer uit komt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ermee naar de dokter gaan. Hij heeft meestal wel goede zalfjes die helpen. Je moet inderdaad de puistjes niet uitknijpen, daar krijg je ook littekens van. Als je hele vette cremes op je huid smeert kan je daar ook puistjes van krijgen. veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij helpt clearasil super goed! Voordat ik ga slapen gebruik in de Wash en in de ochtend de lotion! Binnen 5 dagen zag in duidelijk verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal is zeer herkenbaar voor mij. Heb zelf ook er veel last van acne gehad. Het beste advies: blijf er niet te lang mee rondlopen! Ga tijdig naar je huisarts voor hulp. Deze geeft je dan eerst ontstekingsremmende zalfjes en mocht dat niet werken (zoals bij mij), krijg je vervolgens een verwijzing voor een dermatoloog. Hoe langer je er zonder prof. hulp mee blijft rondlopen, hoe langer het duurt voordat je er af bent en hoe groter de kans is op blijvende littekens.

Wat je nog zelf zou kunnen doen (kreeg ik pas te horen nadat ik was uitbehandeld, maar blijkt wel heel goed te werken), is je gezicht tweemaal daags reingingen met melkzuurbacteriën, i.p.v. met al die chemische reinigingsmiddelen die je ongetwijfeld allemaal al hebt uitgeprobeerd (Clearasil is de ergste!!). Die melkzuurbacteriën zijn bijv. te koop als 'Molkosan' van Vogel (bij het homeopathieschap van de drogist dus).

Iig. geen puisten uitknijpen, zoals al is gezegd! Dit zorgt juist voor littekens (weet ik uit ervaring, helaas). Ook dien je maar een héél klein beetje dag-/nachtcrème per keer te gebruiken, want te veel crème verstopt je poriën juist weer (waardoor dus weer nieuwe comedonen worden gevormd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de huisarts een zalf vragen die goed werkt.
Daarbij je huid goed blijven reinigen, maar wat is dat voor nachtcreme die je gebruikt?
Meeeters uitknijpen kan wel dat doet de schoonheidsspecialiste ook.
De puisten met koppen kneep ik vroeger ook uit omdat ik het vies vond staan.
Maar het is erg belangrijk dat je via een huisarts een zalf regelt zodat je een goede huid gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enigste wat bij mij hielp is, TEA TREE Olie, koop het gewoon bij de kruidvat, ligt bij de andere acnespul, 2 -3 euro ofzo. Groene verpakking, heel klein doosje, van het merk,kruidvat. Gewoon op het puistje aantippen en wachten, niet meer aankomen. Na een half uur moet de ontsteking al verminderen. anders nog een keer herhalen.
Ook te gebruiken bij open puistjes, ze worden platter, de ontsteking gaat eerder weg. Zou het gewoon een keer proberen. Je hebt van teatree,kruidvat nog meer producten maar bij mij hielp alleen de olie.

Toegevoegd na 20 uur:
bij mij werkte het beste als ik ze voelde opkomen, gauw dat spul erop, en wachten maar. Als je ze eerst gaat uitknijpen wordt het zo rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de reinigingslotion daarvan, als je gezicht gewoon echt een maanlandschap lijkt en je die lotion aanbrengt en er een nachtje mee slaapt, zie je ook echt veel minder rood en zwelling. Dus ik ga die olie ook proberen. En +!
Je leest alle adviezen over niet aankomen, niet uitknijpen, niet wrijven enz. Dat klopt. Ik wil daar aan toevoegen: eet géén chocolade!!! Eet véél tomaten!!

Toegevoegd na 11 uur:
en nu lees ik in een eerder gestelde vraag dat zuivelproducten en vooral melk, de talgproductie stimuleren.
Dus houd het bij yoghurt en karnemelk.