waarom wordt je sneller droog als je geen douchegel gebruikt?

Altijd als ik me even kort douche zonder douchegel lijkt het of dat mijn lichaam sneller (af)droogt dan dat ik douche met douchegel.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ten eerste sta je al korter onder de douche wanneer je geen douchegel gebruikt. Dus heeft het vocht minder lang kans om in de opperlagen van je huid door te dringen. Vergelijk het met wanneer je even snel door de regen loopt, of een half uur in bad zit. Daar komt bij dat alle douchegels tensiden bevatten. Tensiden zorgen voor de reinigende werking in doucheproducten. Deze producten ontvetten je huid waardoor er tijdens het douchen nog meer vocht in de opperlagen kan trekken. Daardoor voelt het ook vaak of je nog niet helemaal droog bent tijdens het aankleden, al heb je je nog zo goed afgedroogd. Je huid zal dan eerst weer zijn eigen herstellend vetlaagje moeten aanmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of dat bij alle soorten douchegel het geval zal zijn betwijfel ik, maar waarschijnlijk leg je met dat spul wat jij gebruikt een soort laagje op je huid. Daardoor kan het vocht lastiger verdampen, en duurt het dus wat langer voordat je opdroogt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ervaar ik dit bij alle douchegels die ik gebruik.
De meeste douchegels bevatten glycerine om het vocht van je huid te reguleren. Glycerine wordt gemaakt van plantaardig of dierlijk vet of olie en het verdampt veel minder snel dan water.