Heeft iemand tips voor hele droge voeten?

Ik kan smeren met vanalles, er helpt niets, ze blijven droog en t voelt zo vervelend. Oliebadjes, smeerseltjes, vet, vaseline, olie...noem maar op, t heeft geen zin. Om gek van te worden! Help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
74.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik voor mijn winterhanden nu een tijdje arnica complex voor goede bloedsomloop en ik voel verbetering.. Minder kloofjes minder ruw en droog.. Misschien een idee? Ti's wel heel smerig.. Eerste twee weken 2 keer daags 20 druppels onder de tong en wegspoelen met water en daarna doorgaan met 1 keer daags
Cryofiel
12 jaar geleden
Bianci70, al eens geprobeerd het probleem op te lossen door NIETS te doen? Geen zeep gebruiken. Niet meer twee keer per dag wassen. Geen zalf, geen lotion, geen parfum. Niets. Helemaal niets. Daarbij natuurlijk makkelijk zittende schoenen aantrekken, niets dat knelt. Ook geen knellende sokken of kousen. De eerste tien dagen zullen je voeten misschien nog droger worden dan ze nu al zijn. Want ze zijn gewend aan hulp van buitenaf, je huid kan zichzelf niet meer verzorgen. Na een dag of tien zal je huid merken dat hij het toch echt zelf moet doen. Het natuurlijke herstelvermogen van de huid wordt weer aangesproken, net als lang geleden, in je vroege peutertijd. Dat zelfherstellend vermogen zal dan ook weer KUNNEN werken. Nu kan dat niet, omdat je het kapot maakt met allerlei middeltjes. Hoe "natuurlijk" een middeltje ook is, in werkelijkheid is het tegennatuurlijk - ga maar na, hoe "natuurlijk" is het eigenlijk om aloe vera op je voeten te smeren? Welk ander dier doet dat, welke oermens deed dat? Dus: niets meer gebruiken. Dan krijgt je huid de *kans* om zichzelf te genezen. Je huid zal die kans aanpakken, omdat er ook een *noodzaak* is zichzelf te genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook cryofiel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel allemaal, ik ga eerst maar eens proberen om er niets meer op te smeren. Als deze natuurlijke weg niet helpt ga ik voor de volgende tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo ; ja, dat heb ik ZEKER geprobeerd. Niks smeren, geen kousen en sokken (die kunnen nogal afbinden), en grote crocs en oudewijvenschoenen (Helioform).Helaas werkt het niet. Maar uierzalf; da's ECHT een wondermiddel. Het allerbeste werkt ' lopen door nat gras' (met blote voeten uiteraard) maar dat heb ik helaas niet altijd bij de hand. Maar uit zichzelf, met niets-doen (ik douche zelfs spaarzaam) produceren mijn voeten ECHT helaas te weinig vet/vocht. Erfelijk probleempje vrees ik.

Antwoorden (12)

Voor de extreem droge voethuid kan het best een crème gebruikt worden met het bestanddeel ureum erin bijvoorbeeld Hypogeen. Klinische studies hebben aangetoond dat ureumtekort in de huid een belangrijke oorzaak is van een droge huid.

Ureum heeft een effectieve waterbindende functie. Daarnaast onderdrukt ureum de toename van huidcellen, helpt tegen jeuk, sluit de huid af, werkt antibacterieel en verhoogt de elasticiteit. Ureum voorkomt ten slotte het dikker worden van de huid en is juist daarom zo goed voor voeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bodylotion werkt vaak goed. En het klinkt misschien raar maar het kan ook werken om even een tijdje in een (voeten)bad te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bodylotion is vaak te dun. Je wrijft het in en daarna voelen ze net weer zo droog aan.
Als je een voetbad neemt doe er wel een gepaste product bij. Alleen water droogt je voeten uit.
Toch raad ik je aan om een dikke laag vaseline of uierzalf op je voeten te smeren en dan 2 paar oude sokken (ze worden namelijk vet) over elkaar aan te trekken en deze een nachtje aan te houden.
1 Maal per week doet wonderen.
Oude sokken bewaren voor een volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar misschien maar je moet er handcreme voor de hele droge huid erop smeren. Xxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede optie +
Ik gebruik klovenzalf van het Kruidvat maar sommigen zeggen dat uierzalf net zo goed is.
's Avonds na het douchen breng ik een dikke laag aan. En dan dikke sokken erover en pas uittrekken als je in bed ligt. Dit doet wonderen voor mijn voeten. Zelfs een dagje overslaan kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook dat probleem. Ik gebruik nu: gerlachs gehwol extra. ( de zilvere tube)
En dat is echt super. Geen droge voete meer. Ze zijn zacht en het eelt wordt minder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb denk ik zo ongeveer de allerdroogste voeten ter wereld- en loop ook nog eens jaarrond zonder sokken, wat voor de uitdroging van de huid wellicht niet verstandig is, maar oh, het is zo lekker.

Het grappige is eigenlijk, dat ALLES helpt. MAAR : Het helpt alleen als je het ook zeer consequent, regelmatig en altijd gebruikt. Persoonlijk heb ik de neiging de voetverzorging te laten versloffen als ik geen pijn (meer) heb, en weer begin als ik nauwelijks meer kan lopen van de kloven in mijn hielen.

Twintig jaar droge voeten en een klein fortuin aan 'wondermiddeltjes' (die geen van allen doen wat ze beloven, maar wel een tientje in de week kosten) later, moet ik concluderen dat er eigenlijk maar één ding is dat ECHT werkt : een dikke laag (' smeer-dik' , als pindakaas op een boterham) uierzalf / melkfett (, en die langzaam laten intrekken.

Ik merkte dat voor het eerst op een camping, in een vakantie waarin we veel liepen en ik dus meer kloven dan tenen had, en nauwelijks een stap kon zetten. Maarja, als je moet dan moet je, en het was zo'n 500 meter door het natte gras. Toen merkte ik, dat als mijn voeten helemaal verzadigd waren (na twee keer heen en weer lopen ofzo), de pijn (en de droogte, en de jeuk) weg was. Omdat water wat lastig smeert en er niet altijd nat gras voor handen is, heb ik toen de enige zalf die ik bij me had gebruikt (uierzalf) en wonder boven wonder, na een goed half uurtje met die dik volgesmeerde voeten in mijn crocs (die krijg je tenminste weer schoon) was de pijn weg.

Sindsdien verwijder ik eens in de week tot maand trouw mijn eelt (zou dat vaker moeten doen, maar ik kan niet zo goed bij mijn voeten :lol:) en smeer ze elke avond en elke ochtend in met uierzalf. (De vette ; niet de creme). 's Morgens een dun laagje, vroeg in de avond een hele dikke. (En geen sokken erover; dan werkt het niet. Gewoon nog steeds in m'n crocs). Zolang ik dat doe, heb ik heerlijk zachte, redelijk eeltvrije en in elk geval volledig pijnvrije, niet meer droge voeten.Zodra ik echter weer een paar dagen verslof, hangen de schilfers er in no time weer bij.

Voeden, voeden, voeden dus. Smeren, smeren, smeren. Het gaat nooit over (wordt eerder alleen nog erger bij het ouder worden), en kan - op de bijbehorende hielkloven na- ook geen kwaad. Voeten insmeren moet zoiets worden als tandenpoetsen. Alleen dan hou je het onder controle. En waarmee je smeert maakt dus niks uit ; als het je huid maar vochtig/soepel houdt. Hoe goedkoper, hoe liever dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat 'n heerlijk verhaal en zooo herkenbaar...ik ben ook een fervent blote voetenloper en dit is inderdaad de enige manier!! Uierzalf of Melkfett werken prima en je kunt hiervan ook nog 's huismerken kopen; scheelt weer in de portemonnee!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ik doe: voor het slapen voeten insmeren, een plastic zak om je voeten en sokken er over heen aantrekken om alles op z'n plaats te houden. Op die manier wordt het geen 'vette boel' in bed.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat bij mij uiercreme, (ja creme) van elke drogist altijd goed gewerkt heeft. Ik heb ook wel eens de voetcreme met eucalyptus van de etos geprobeerd waar een beetje een soort scrubachtige substantie in zit en die vond ik ook erg prettig, in de avond gesmeerd en de volgende dag al beduidend zachtere voeten.

Ten slotte heb ik de Healthy Legs & Feet Lotion van Vaseline eens gekregen en daar was ik heel erg tevreden mee, een heel fijne lotion om te gebruiken met een lekker geurtje. Helaas is deze niet te verkrijgen bij de normale hollandse drogisterij, je kan het online opzoeken via vaseline.com of eventueel proberen te vinden bij een winkel die verzorgingsproducten uit het buitenland importeert.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ze insmeren met een voeden creme zoals vaseline of gewoon echte voeten creme handcreme werk trouwens ook goed of body butter enz
Maar je smeert je voeten in en doet er iets omheen je kan oude sokken gebruiken of plastic zakjes klinkt best stom maar het kan! :P

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doet me denken aan "winterhanden" en "wintervoeten" wat betreft jeuk en pijn. Van iemand die militaire dienst heeft gedaan (ja, lang lang geleden!) hoorde ik dat de enige remedie was voor mannelijke soldaten: 's ochtends over je blote voeten plassen. Met andere woorden, voeten (en handen) ' s ochtends in je eigen urine wassen. Een probaat middel! (een antwoord spreekt van ureumzalf, daar zit ook iets van urine in)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja eerder gehoord! Maar t idee, hm minder! Toch dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar je eigen stoffen vind ik altijd nog veeeel beter dan de chemische troep waar tegenwoordig iedereen zich mee wast, insmeert, 'verfrist', verjongt, etc. Daar krijg je pas huidproblemen van!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@katoen > het leger, zoals het vroeger was:
Dat komt door de hoge concentratie Ureum, natuurlijk bestanddeel van urine. ;)
@Bianci70:
Je zou daarom ook bv kunnen kiezen voor "Carbamide Forte creme - 18% Ureum en fruitzuren", lees even deze link: https://huidtherapie-brabant.nl/hoe-hielkloven-ontstaan-en-wat-er-aan-te-doen-is/ omdat droge huid ook een oorzaak van kloven zijn/worden. Maar eigenlijk vind ik het toch ietsje vreemd dat men bij zulke lang aanhoudende klachten, en na veel geld uitgeven aan allerlei over-de-toonbank smeerseltjes niet al lang professioneel advies heeft geraadpleegd bij iemand (pedicure, een 'echte') die daar bij uitstek voor is bedoeld, en bekend is met alle mogelijke (medische) voetklachten; je had er al tientallen Euros geleden van af kunnen zijn; ook kan deze je van een juiste 'diagnose' voorzien, omdat er ook nog héél wat factoren kunnen zijn die er toe bij (hebben ge) dragen. Een zgn holistische aanpak dus. Heel veel succes! :)
dr.organic virgin olive oil geweldig .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zorgen voor de juiste voedingsstoffen, zoals bepaalde vitaminen en vetzuren. Onder andere omega 7 en vitamine A, B en E. Uitwendig natuurlijke middelen die ook verzorgende stoffen bevatten.