Sinds hoe lang bestaat cosmetica al?

Zoals plastische chirurgie, valse wimpers, kunstnagels, Jzelfbruiner, en pruiken en extensions, en botox,
Sinds hoe lang gebruiken vrouwen dat al?

1.8K

Antwoorden (2)

Dat bestaat al duizenden jaren.
In Peru en Egypte deden ze al aan schedelvervorming om mooier te lijken.
Romeinen: in De Medicina wordt een borstverkleining bij een bijzonder zwaarlijvige besproken.
De Indiër Sushruta, die in de 6e eeuw v.Chr. leefde, was de eerste specialist in neusreconstructies.
Pruiken en valse wimpers bestaan enkele eeuwen.
Cosmetica: de geschiedenis hiervan omspant minstens 7.000 jaar. Er wordt beweerd dat cosmetische lichaamskunst de vroegste vorm van een ritueel in de menselijke cultuur was. Het bewijs hiervoor komt in de vorm van gebruikte rode minerale pigmenten (rode oker), waaronder kleurpotloden die verband houden met de opkomst van Homo sapiens in Afrika.
Cosmetica wordt genoemd in het Oude Testament - 2 Koningen 9:30 waar Izebel haar oogleden schilderde - ongeveer 840 voor Christus - en het boek Esther beschrijft ook verschillende schoonheidsbehandelingen.
SimonV
2 jaar geleden
Al eeuwenlang worden - soms erg schadelijke - middelen gebruikt om te voldoen aan het op dat moment geldende schoonheidsideaal, bijv. loodhoudend witsel om de huid witter te laten lijken; een lichte huid was een teken dat je niet in de zon hoefde te werken, en werd dus als begerenswaardig gezien.