Is handgel schadelijk voor je?

Ik hoor van me omgeving dat handgel ook goede bacterien doodt en dat je hiermee ook dus ziek kan worden? Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

De Gezondheidsraad is daar inderdaad van overtuigd. Het effect van antibacteriële handzeep en 'hygiënische' producten zoals toetsenborddoekjes is onbewezen. Deze producten die veel mensen gebruiken omdat ze het hygiënisch vinden zorgen er niet voor dat we minder vaak ziek worden en kunnen zelfs schadelijk zijn, omdat ze ook goede bacteriën bestrijden.

Alleen als je vuile handen hebt en geen water en zeep in de buurt kun je antibacteriële gel gebruiken als noodoplossing. Maar het beste is het hoe dan ook om je handen gewoon met water en zeep te reinigen.
Amadea
4 jaar geleden
Nee, gewone handgel is niet schadelijk voor je. Zeep uit een pompje is zelfs wat beter dan gewone zeep, omdat een stuk zeep meer bacteriën bevat omdat iedereen er met z’n ‘vieze’ handen aanzit. Al komen er natuurlijk ook bacteriën op het pompje voor.

Antibacteriële handgel
1. Antibacteriële zeep werkt niet beter dan gewone zeep. Veel mensen gebruiken een antibacteriële zeep omdat ze denken dat het nodig is om bacteriën en andere schadelijke micro-organismen te lijf te gaan. Maar er is geen bewijs dat antibacteriële zeep of gel beter werkt dan gewone zeep en water om de verspreiding van ziektekiemen tegen te gaan. Tegen virussen (die de meeste ziekten zoals griep of een verkoudheid overbrengen) werken ze alvast niet.
2. Antibacteriële zeep is slecht voor de huid. Regelmatig gebruik van antibacteriële zeep en andere schoonmaakproducten zou mogelijk de huid kunnen uitdrogen en irriteren.
3. Ook goede bacteriën worden gedood. Antibacteriële zeep doden ook de goede bacteriën.
4. Antibacteriële zeep verhoogt de kans op een allergie .Regelmatig gebruik van antibacteriële zeep en reinigingsproducten zou bij kinderen allergie in de hand kunnen werken.
5. Antibacteriële zeep werkt de resistentie van ziektekiemen tegen antibiotica in de hand. Er zijn aanwijzingen dat ontsmettende middelen op basis van onder meer triclosan de resistentie van ziektekiemen tegen antibiotica in de hand werken
6. Bacteriedodende middelen zijn slecht voor het milieu. Bacteriedodende middelen zoals triclosan en triclocarban zijn moeilijk afbreekbaar en komen via ons afvalwater in het milieu terecht, waar ze ecosystemen kunnen verstoren. Triclosan zou bijvoorbeeld kunnen omgezet worden in dioxine.
SimonV