wat zit er in tandpasta?

ik bedoel dus niet alleen de ingredienten maar ook hoe ze werken en wat er voor zorgt dat het beschermt tegen gaatjes ik ben nieuwschierig

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

"Tandpasta bevat diverse ingrediënten. Aanvankelijk werd geen fluor toegevoegd. Dat gebeurde pas vanaf ongeveer 1945. Fluor werd toegevoegd om tandbederf te voorkomen. Daarnaast bevat tandpasta uiteraard schuurmiddelen en polijstmiddelen om onder meer tandplaque te verwijderen. Om het uitdrogen van de pasta te voorkomen wordt bevochtigingsmiddel (humectania) toegevoegd. Voor een lekkere smaak bevat tandpasta zoetstoffen en smaakstoffen met smaken als:

cola
fruitsmaak
kaneel
mint

Verder bevinden zich in de pasta bindmiddel, conserveringsmiddel en kleurstoffen. Tandpasta die speciaal voor kinderen geschikt is bevat minder agressieve stoffen mede omdat kleine kinderen de pasta ook nog wel eens doorslikken. Ook hebben melktanden andere beschermingsstoffen nodig dan blijvende tanden."

Ik heb ergens anders eens gelezen dat gemalen krijt een hoofdbestanddeel is. Dat is een schuurmiddel om de tanden schoon te krijgen.
Toegevoegd op 06 januari 2020 17:16: bron
4 jaar geleden
Alle tandpasta's zijn gebaseerd op het oudste tandpoetsmiddel KRIJTPOEDER. Belangrijkst is n.l. het schoonborstelen en polijsten van de tanden. Tegenwoordig worden allerlei varianten op het krijtpoeder gebruikt met wel hetzelfde doel (calciumfosfaat, calciumsilicaat, microktristallijne silica e.d.). Hiernaast worden stoffen toegevoegd die goede bijkomende effecten hebben. De belangrijkste groep is gericht op de gevoelige tanden en gebaseerd op de volgende actieve ingrediënten:
1.Kaliumnitraat: dit voorkomt dat pijnprikkels worden doorgegeven. Daardoor kunnen je zenuwkanaaltjes nog wel worden geprikkeld, maar voel je niet meer de pijn. Dat geeft bijna meteen verlichting.
2.Fluoride: dit versterkt je tandglazuur.
3.Aloe Vera: dit helpt om je tandvlees te verzorgen en te laten herstellen.
4.Vitamine E: dit stimuleert de bloedsomloop in je tandvlees, zodat het sterker wordt.
5.Vitamine B5: dit stimuleert je tandvlees.
Een heel andere techniek maakt gebruik van de zogenaamde hydroxyapatietnanodeeltjes. Dit zijn heel kleine kristallen, die van nature zo’n 96% van het gewicht van je gebit uitmaken. In je mond komen ze samen tot grote kristallen, om zo uiteindelijk een dikke, beschermende nieuwe laag glazuur over je tanden te vormen. Deze laag dekt niet alleen de blootliggende zenuwkanaaltjes weer veilig af, maar versterkt ook nog eens je tandglazuur. Bovendien worden oneffenheden en krasjes hersteld, zodat je tanden een stralende glans krijgen.