Welk schoeisel is comfortabel met heet weer?

En dan praktisch gezien: schoeisel wat comfortabel zit als je even de stad ingaat en over een marktje wil lopen of even een klein wandelingetje wil maken. Ik had nu slippers aangehad maar heb nu letterlijk blaren en wondjes. Sneakers heb ik ook maar die ik heb ademen te weinig. Daarom mijn keuze voor slippers. Maar dus ook niet optimaal. Bestaan er schoenen voor dit soort weer en gelegenheden die comfortabel zitten en toch goed ademen? En de volgende vraag: hoe voorkom ik dan daarin zweetvoeten?

Pieterke
4 jaar geleden
Ik zou sowieso leren schoenen nemen en geen kunststof want die zorgen vaak voor meer transpiratie.
dudemeister
4 jaar geleden
Mijn vrouw zweert bij Birkenstocks, half NY heeft ze er mee rondgelopen.
MasterSword
4 jaar geleden
Of ga leren om op blote voeten te lopen ( geen schoenen meer nodig )

Antwoorden (4)

Dat ligt er een beetje aan hoe lang je gaat lopen... als je nou lang gaat lopen met warm weer zou ik zelf voor goede stevige sandalen kiezen. In ieder geval is het geen goed idee om met pikzwarte dichte schoenen meer dan een half uur te gaan lopen. Witte schoenen kan dan nog wel maar zoals ik al zei stevige sandalen op nummer 1.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zonnebloem1977
4 jaar geleden
Maar gaan die bandjes van de sandalen niet enorm schuren? Waardoor je weer wondjes of blaren krijgt?
Amadea
4 jaar geleden
Bij goede sandalen niet. Ik heb een paar van Rockport, met kurk en drievoudig met klittenband verstelbare bandjes. In de loop van de dag zwellen (vooral met hitte) mijn voeten en enkels op, maar kan de bandjes dan telkens weer wat losser maken. Lopen heerlijk, nooit blaren of andere wondjes mee opgedaan!
Beste kies je voor zomerschoenen of sandalen. .

Lederen met bv kurken zool, al dan niet een laag sleehakje of sandalen met klittenband, zgn. stappers. Deze laatste worden vaker gebruikt om meer te lopen. Zoals je zegt de stad in en even de markt op, maar ook met vakantie als prettig stapper, niet als vervanger van de bergschoen hoor :)
Altijd lederen ipv kunststof kopen, gedeeltelijk touw of kurk kan ook.

Zomerschoenen zijn niet helemaal dicht, kunnen een open neus hebben en een riempje op de hiel bv. Kan ook eea gestanst zijn, figurenmotief bv -ademgaatjes- Het open aspect van de zomerschoen is al een punt ivm zweetvoeten, maar ook dagelijks minstens 2 keer de voeten wassen. Mentholpoeder kan je helpen met het bestrijden en zelfs voorkomen van zweetvoeten. Voordat je je schoenen aantrekt een beetje poeder in de punt van de schoen. Ook in gesloten winterschoenen kan je dit toepassen.

N.B. Goedkoop is duurkoop is zeker van toepassing op schoenen.
Beter iets meer betalen voor een goede merkschoen dan na korte tijd je realiseren dat ... de volgende keer beter dus. Je hebt maar twee voeten en die dragen ook nog eens je hele lichaam, belangrijk dus. Vandaar dat mensen die sober leven en hergebruiken, alles bij de kringloop kopen, echter als enige wel nieuwe schoenen kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
+ van mij. Goede tips in een goed antwoord ;-)
Uiteraard is dit een persoonlijke keuze en ga dan uit van mezelf. Ik zweer bij muiltjes mét een goed voetbed én klittenband. Fijn zijn de open muilen met bandjes waarbij de tenen vrij zijn.
Ik woon aan zee en droeg altijd slippers als het warm was. Die gooi je snel uit als je door het losse zand loopt en als je door het water wilt gaan, Op een markt is dit niet het juiste schoeisel omdat je gaat 'sloffen' en zeker als je moe wordt.

Na de overgang kreeg ik snel last van dikke enkels met aan één voet een dikkere wreef omdat zich daar ook vocht ophoogde, wanneer het erg warm was.
Goedkope muilen zijn daarom ook geen optie voor mij...die gaan bovenop knellen. Daarom is klittenband perfect. dat kan je aanpassen en zo blijft de muil toch stevig zitten.

Een goed voetbed is essentieel en die heb je tegenwoordig orthopedisch aangepast aan de anatomie van de voet. Bij de betere, dus duurdere soorten, heb je vrijwel altijd te maken met natuurlijke materialen met een goed vormherstellend vermogen en blijven ze heel lang hun verende eigenschap houden.
Het loont zich dus echt om hier wat meer geld aan uit te geven.
4 jaar geleden
je hebt rond de zomer ook vaak sneakers met gaatjes in de zijkant als een soort patroon misschien is zoiets een idee? ik vind zelf sandaaltjes met een extra bandje achter je hak fijn lopen maar niet zo fijn als sneakers idd