Wat kun je doen om overmatig oorsmeer te bestrijden?

ronron1212
5 jaar geleden
Ga eens praten met je huisarts
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.kno.nl/patienten-informatie/oor/oorsmeer/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.medi-mere.com/infocentrum/o/oorsmeer-oor-uitspuiten/

Antwoorden (2)

De gehoorgang reinigt zichzelf van teveel aan oorsmeer, doordat vers smeuïg oorsmeer indroogt en korrelig wordt. De huid van de gehoorgang wordt langzaam vanaf het trommelvlies vernieuwd richting uitgang van de gehoorgang en neemt zo het oorsmeer mee naar buiten. Daarnaast masseert het kaakgewricht – dat onderdeel uitmaakt van de vooronderwand van de gehoorgang – door kauwbewegingen, gapen en praten de korreltjes oorsmeer naar de uitgang van de gehoorgang. Normale lichaamshygiëne (het met water wassen van een oor; douchen) doet de rest. Bij een gezonde gehoorgang bestaat er een evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer.

Alleen oorsmeer dat zichtbaar is in de opening van de gehoorgang mag worden verwijderd. Je kunt dat het beste doen met een wattenstokje. Als leidraad kan gelden dat het wattenpluimpje altijd in zijn geheel zichtbaar moet blijven. Op deze manier is het risico het kleinst dat je te ver gaat en zo het oorsmeer dieper duwt.

Het toegeven aan de drang om oren dieper schoon te moeten maken is absoluut verkeerd. Het schoonmaken van de gehoorgang op een andere manier dan de natuur al doet, heeft het potentiële risico van beschadiging van de kwetsbare huid, waarna een ontsteking snel kan ontstaan. Vaak wordt het oorsmeer juist dieper in de gehoorgang geduwd in plaats van verwijderd. Bovendien wordt hierdoor de oorsmeerproductie aangezet. Een vicieuze cirkel dreigt door verstoren van het evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer.
Amadea
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@Amadea dat werkt dus niet bij iedereen ik moet een keer in de 2 maanden mijn oren laten schoonmaken in het ziekenhuis en dus ook niet bij de huisarts.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.kno.nl/patienten-informatie/oor/oorsmeer/
Amadea
5 jaar geleden
Zou het kunnen dat dit komt doordat jij in vroegere jaren verkeerd bezig bent geweest met je gehoorgangen?
ronron1212
5 jaar geleden
@Amadea denk het niet is natuurlijk wel een leuk gevonden verhaal maar daar licht het niet aan. Ben overigens ook echt niet de enige lees je link maar eens goed
Wat jij kunt doen is een afspraak maken eerst met de huisarts die je oor/gehoorgang zal bekijken en vervolgens uitspoelen. Na een aantal weken als je er weer last van krijgt kun je weer bellen en een afspraak maken. Eventueel met de praktijkondersteuner die dit ook kan.

Niet alle oren zijn door de natuur zelfreinigend gemaakt. Voorbeeld is een bocht in je gehoorgang, dan lukt het niet. Zelf prutsen met wattenstaafjes gaat niet altijd goed, te diep te lang en te vaak, geen goed idee.
Beter kan je om de xx weken naar de huisarts/praktijkondersteuner gaan en op afspraak je oren laten uitspoelen. Wel met lauwwarm water, anders is het geen pretje met koud. Door de druk van het water komt het oorsmeer los en uit je oor. Heb jij dat al teveel of te vaak aangestampt met een wattenstaafje dan kan het een klus worden. Dan moet je thuis eerst met olie in je gehoorgang druppelen een week iedere dag voordat er gespoeld kan worden, door de olie wordt het weer soepel.
Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.medi-mere.com/infocentrum/o/oorsmeer-oor-uitspuiten/