Opnieuw de pil gebruiken, word je dan ongesteld de eerste week?

De eerste keer dat ik de pil gebruikte, moest mijn lichaam wennen, ik werd gewoon ongestd de eerste week. Ben een half jaar gestopt, als ik de pil weer ga gebruiken. Word ik de eerste week dan weer ongesteld, of zijn mijn lichaam nog steeds gewend zijn en dan word ik niet ongesteld?

1.7K
Erna55
6 jaar geleden
Waarom denk je dat je lichaam moest "wennen" ? De anticonseptiepil stopt geen bloeding.
Wanneer je volgens de bijsluiter de pil slikt op de eerste dag van je menstruatie dan stopt de bloeding niet. Dit heeft niets te maken met " wennen aan de pil " .
Amadea
6 jaar geleden
Je wordt helemaal niet ongesteld als je de anticonceptiepil slikt, want er vindt dan geen eisprong plaats. Er treedt alleen een onttrekkingsbloeding op in de stopweek.

Antwoorden (1)

Als je op de eerste dag van je menstruatie begint, zoals vaak in de bijsluiter staat, dan word je die week nog gewoon ongesteld. Daarna heb je alleen een onttrekkingsbloeding als je een stopweek houd.

De reden dat er in de bijsluiter staat dat je op de eerste dag van je menstruatie moet beginnen, is omdat je dan direct beschermd bent tegen zwangerschap.
Je kunt ook op een ander moment in de cyclus beginnen, maar dan moet je de eerste tijd (ik meende een week) een ander voorbehoedsmiddel zoals condooms gebruiken om zwnagerschap te voorkomen. Lees de bijsluiter, daar staat dit ook in.

Als je op een ander moment in de cyclus begint, dan word je mogelijk niet ongesteld (tenzij je een stopweek houd en een onttrekkingsbloeding krijgt). Maar dit is niet met zekerheid te zeggen, elk vrouwenlichaam reageert anders op de pil.
Ritsuka