Verschil tussen kleurlenzen en gewone lenzen?

Ik wil echt heel graag kleurlenzen nemen, want mijn ogen zijn namelijk een soort van blauw donker groenig met een bruin laagje rondom mijn pupil, en ik wil zelf dat het ipv deze kleurenbende gewoon mooi bruin is?

Zijn er echter verschillen in het dragen van kleurlenzen of normale lenzen?

En of kleurlenzen kwaad kunnen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Je kan deze lenzen vergelijken met zachte lenzen. Dit wil zeggen dat je ze enkel overdag kan dragen en niet te lang na elkaar. Het enige verschil is dat er bij de kleurlenzen een klein gaatje middenin de lens zit. Dit gaatje komt precies voor de pupil te zitten waardoor je omgeving niet van kleur veranderd.
Voordat je kleurlenzen gebruikt, is het belangrijk te weten welke gevaren hieraan verbonden zijn. Deze risico’s zijn meestal groter dan gewone lenzen, omdat ze een eenzelfde pasvorm hebben die gebaseerd is op de gemiddelde oogbol. Iemand die een afwijkend hoornvlies heeft zal snel irritatie op de ogen waarnemen. Wanneer dit gebeurt, is het aan te raden om de kleurlenzen meteen te verwijderen.

Het grootste gevaar ligt bij de slechte hygiëne en het slechte gebruik. Mensen die dagelijks normale lenzen dragen, maken deze dagelijks schoon en vervangen ze regelmatig. Kleur lenzen worden daarentegen maar af en toe gedragen en worden steeds in datzelfde potje gestoken met datzelfde vloeistof. Hierdoor wordt het vloeistof niet regelmatig ververst en zal dit een bron worden van bacteriën. Als ze hierna weer worden ingedaan, is da kans heel groot dat het hoornvlies zal gaan ontsteken en een zweertje op het hoornvlies ontstaat.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is deze irritatie eigenlijk te merken? En als kleurlenzen niet goed voor je ogen zijn merk je dat dan? Ik draag zelf kleurlenzen rond de 6 uur per dag alleen op werkdagen, 's weekends draag ik gewoon normale lenzen. En ik heb zelf echt geen klachten, sterker nog, ik heb helemaal geen last van de kleurlenzen en ze zitten precies even goed als de normale lenzen. Ik maak ze ook elke dag goed schoon en bewaar ze in een vers bijgevulde lenzen bakje. Maar kunnen je ogen er ongemerkt op reageren? Of hoef ik me nergens zorgen over te maken als ik kleurlenzen gebruik op de beschreven manier?