Hoe behandel je suède schoenen?

Ik heb vandaag suède schoenen gekocht. Dacht dat ik impregneerspray thuis had. Maar nee dus

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Impregneerspray is wel de beste methode. Daarmee worden ze vocht en vuil afstotend zonder dat het ruwe suède uiterlijk verandert. Als je gaat poetsen met vet of was is dat ruwe effect weg. Haal een nieuwe bus impregneerspray (voor leer, suède en katoen e.d.) is de variant van de Action prima en zeer voordelig. Wil je dezelfde bus ook gebruiken voor tassen of kleding van nylon of polyester, dus moet je een impregneerspray kopen die ook daarvoor geschikt is. Alles kan op leer, maar niet alles kan op kunststof.

Na een tijdje worden je schoenen toch misschien wat glad op de voorkant / bovenkant doordat je ze tijdens gebruik ergens tegen stoot. Dan kun je het leer weer opruwen met een schone, droge ruwe borstel (nagelborsteltje ofzo). Zit er veel zand of modder op, dan schoonborstelen met schoon water. Goed laten drogen, met een droge borstel opruwen en dan opnieuw inspuiten met impregneerspray.