Minder lang dan de naam doet vermoeden, hoe lang is afhankelijk van de kwaliteit van de verf, maar ook van diegene waarvan het haar geverfd is met permanente haarverf.
Professionele verf houdt over het algemeen langer de kleur vast, dan goedkopere verf uit de drogisterij, maar ook professionele verf blijft niet eeuwig zitten en slijt, waardoor de kleur vervaagd en veranderd.
Permanente haarverf blijft met een goede verzorging zo’n 24 weken goed op kleur, maar meestal is dat minder lang door invloeden van buitenaf. Die invloeden zijn vooral de zon, agressieve shampoo en stylingproducten en in de zomer het zwemwater. Wil je maximaal plezier hebben van je kleur, bescherm je haar dan in ieder seizoen tegen de zon, daar zijn speciale producten voor te koop bij de kapperswinkel en natuurwinkel. Gebruik milde shampoos bedoeld voor gekleurd haar, zonder agressieve toevoegingen en verminder het aantal wasbeurten tot hooguit 2 keer per week. Gebruik zo min mogelijk warmte apparaten zoals de föhn en stijltang, deze beschadigen het haar, zodat agressieve stoffen makkelijker het haar kunnen binnendringen en de kleur kunnen aantasten. Gebruik een badmuts als je gaat zwemmen, of koop een serum dat beschermt tegen chloorwater.
Ik heb een aantal oorzaken genoemd waardoor je kleurtje eerder verdwijnt dan de bedoeling is, maar er zijn er nog veel meer, let dus goed op wat je in je haar smeert en hoe je het behandeld. Koop je haarproducten in een winkel waar ze weten waar ze over praten en je van goed advies kunnen voorzien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nounka
6 jaar geleden
Een half jaar dus.
Dat is inderdaad minder lang dan permanent.
Door de uitgroei ga je dat toch nooit zo lang laten wachten op nieuwe kleur. Fin, ik toch niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door de uitgroei moet je inderdaad eerder kleuren, het is wel verstandig om dat alleen de uitgroei te kleuren en de al geverfde haren niet te kleuren.
Als je dat wel doet, stapelt de kleur op en kan dat kleurverschil geven, maar ook beschadigt je haar daarvan meer dan nodig is en wordt op den duur er meestal zelfs breekbaar van omdat het er minder elastisch van wordt.
Crea gaf hierboven een goed antwoord.
Toch wil ik even nog een aanvullen hierop maken.

De permanent blijvende verf... veel hangt af van de kleur. Ook of het gewone of eerder natuurlijke verf is maakt veel verschil.

Sommige verven die blijven wel in het haar zitten, zelfs al zie je ze niet meer.
Ooit in een ver verleden had ik ooit eens een rodere kleur de onderste twintig centimeter van mijn haar gedaan. ( wel semi-permantent : geloof zo'n tien weken dat het moest blijven )

Erg veel later eens naar de kapper gegaan om mijn haar blond te laten verven.
Resultaat, de onderste vijf cm hadden een andere kleur. Blijkbaar kan het pigment nog voor een deel achterblijven in de haren.
Ik vond het wel leuk. Gelukkig.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, henna moet er helemaal uitgroeien en slijt in tegenstelling tot chemische kleuringen niet uit het haar. Dat er bij jou na het rood kleuren van je haar met semipermanente kleuring rood achterbleef, is wel te verklaren.
De haarpunten zijn het zwakst en meestal beschadigt (zeker bij lang haar), waardoor de haarschubben niet meer goed sluiten, hierdoor kan de kleuring onbedoeld diep in het haar trekken. Maar ook dat zal na verloop van tijd toch verdwijnen, omdat de haarschubben niet meer goed sluiten, waardoor de kleuring het haar weer uit kan. Ook verdwijnen bij ontkleuren/blonderen de warme pigmenten (rood/oranje/geel) als laatste uit je haar.