Waarom smeer ik sheabutter op mijn benen en kan je er mee koken?

Op advies van de apotheker smeer ik mijn huid ermee.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De apotheker heeft je dit geadviseerd omdat je waarschijnlijk met huidklachten over je benen bij je apotheker kwam met een hulpvraag. Vervolgens heeft de apotheker je verhaal aangehoord en je probleem begrepen. Op basis daarvan dacht hij/zij waarschijnlijk dat sheabutter je probleem zou kunnen verhelpen/verzachten. Veel voedingsmiddelen zijn de basis van huid- en haarverzorging, zowel het inwendige- als het uitwendige lichaam heeft bijvoorbeeld vitaminen en mineralen nodig, wat sheabutter bevat en de huid heeft soms hulp nodig het vocht in de huid vast te houden, ook hiervoor is sheabutter zeer geschikt. Heb je haarproblemen? Smeer het daar dan ook eens in, spoel het niet uit en laat het zijn werk doen, je zal zien, dat je haar hier ook enorm van opknapt.
Een leuk artikel over sheabutter vind je hier:
http://www.girlscene.nl/p/2447/ingredient_onder_de_loep_shea_butter

Antwoorden (1)

Als het pure sheabutter is dan kan je dat inderdaad ook in de keuken gebruiken. Het wordt gemaakt van kariténoten, van de karitéboom die in het Engels shea tree genoemd wordt. Maar aan de handcrème die van deze noten gemaakt wordt zijn ook andere ingrediënten toegevoegd: 20% karitéboter, glycerine, water, en afhankelijk van het merk nog andere stoffen zoals bijenwas, canola (raapolie) of amandelolie of olijfolie of kokosolie, honing, aloë vera.

De crème is geschikt voor een zeer droge huid omdat deze hydrateert (= vocht inbrengt), verzachtend werkt en de huid beschermt. Het voelt niet vettig aan en wordt snel door de huid opgenomen. De crème bevat géén parfum, dierlijke vetten, kleurstoffen, of conserveringsmiddelen. En de boter is rijk aan vitamine A, D, E en F. Het is dus een zuiver en natuurlijk product (hypoallergeen), geschikt voor mensen die op andere producten allergisch zouden kunnen reageren (en uiteraard ook voor vegetariërs).
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind je antwoord grotendeels prima, maar een detail klopt niet, hydrateert wordt hier niet bedoeld als vocht inbrengt, maar als vocht vasthoudend.