Welke oorzaken heeft zomaar diffuse haaruitval ( met wortel) ?

Deze vraag stel ik omdat ik hoop op eens vanuit ook ervaring, door de wirwar of 'vergeten opties' heen te kijken.
Medische voorgeschiedenis is nogal complex ;)
In de eerdere vragen hier vond ik voor nu geen oplossing of nwe visies ..

Sinds paar maanden ( niet bij bosjes) viel diffuus haarverlies op . Lijkt allemaal vrij los op hoofd te zitten ( losbol? :P)

Ook op hoofd kussen mix van zilver en blond (schouder-lang haar.

- Eet bewust en gezond, en geen veranderde medicatie, menopauze was ruim 14 jaar geleden.

Al ook naar huisarts geweest en bloedprikken , zou hormonaal of vanzelf overgaan , of tekort vit. enz.
Waarden B12 was 222 , tsh 0.25 , en nu alleen wel wat verhoogd crp)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Oke, allereerst bedankt voor de aanvulling, dat scheelt al erg. Je staart wordt dunner, dat betekent dat je haarbos dus ook dunner wordt en je dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad een versterkte haaruitval hebt; het klinkt misschien flauw maar het is wel een belangrijke eerste constatering. Ik begrijp dat het haar meer diffuus uitvalt, meer van boven, maar er ontstaan geen opvallende kale plekken. De huid tussen de haren is niet opvallend dun en glanzend. Dat betekent dat er sprake is van een telogeen effluvium. Nou de volledige differentiaal diagnose van telogeen effluvium: - hormonale stoornissen: dan met name de veranderingen in oestrogeenspiegels; vaak wordt het gezien na het staken van orale anticonceptie of bijvoorbeeld na een zwangerschap. Wat mij betreft behoort de alopecia androgenetica daar ook bij; doordat na de overgang de vrouwelijke-hormoonspiegels dalen krijgen de mannelijke-hormoonspiegels de overhand waardoor haaruitval volgens het mannelijke type ontstaat. Alopecia androgenetica is blijvend en behandeling is bij vrouwen lastig. - Na hoge koorts: de koorts in de lente lijkt me daarvoor te lang geleden. - Na fysieke en emotionele stress: naar mijn weten is niet helemaal duidelijk hoe dat precies werkt, waarschijnlijk hangt dat samen met de verhoging van stresshormonen als cortisol; na verloop van tijd (als de stress voorbij is) groeien de haren dan weer wel terug. Na chirurgische ingrepen wordt het wel eens gezien; dit is ook een vorm van fysieke stress. - Bij ondervoeding door diëten, stoornissen in de opname van voedingsmiddelen of eetstoornissen. - als paraneoplastisch verschijnsel (=alopecia neoplastica) Dit betekent dat bepaalde vormen van kanker deze vorm van haaruitval kunnen geven. - als bijwerking van geneesmiddelen - secundaire syphilis - hypothyreoidie - en tot slot natuurlijk traumatisch, trichotillomanie: hierbij trekt de patiënt zelf de haren uit. Dat kunnen we nog wel wat aanscherpen. Naar mijn weten gebruik je geen oestrogenen en ben je niet zwanger (geweest). Als je in de overgang bent dan is alopecia androgenetica helaas wel een reele mogelijkheid. Stress valt geloof ik juist wel mee, ondervoeding acht ik ook niet waarschijnlijk (al kan ik dat via GV niet 100% uitsluiten), syphilis zal ook wel niet (al kan ik die ook niet 100% uitsluiten natuurlijk) hypothyreoidie is zo goed als uitgesloten met een normaal TSH en trichotillomanie lijkt me niet waarschijnlijk. *** wordt vervolgd ***

IJzer tekort is een van de oorzaken die wel eens over het hoofd worden gezien, maar ook zeker niet uit te sluiten is stress, soms is psoriasis ook de oorzaak. Een veel voorkomende oorzaak is ziekte en/of het daarvoor voorgeschreven medicijn. Laat onderzoek over aan een dermatoloog, er zijn mogelijkheden om de oorzaak te achterhalen en de haaruitval te stoppen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100