Wat doet ammoniak in een 'anti jeuk' middeltje (werking tegen... ) ?

Iedereen kent wel van die anti jeuk middeltjes om op insectenbeten te doen.

Heb er net weer eentje gekocht. Van muggen tot wespen tot zelfs kwallenbeten en prikken van netels.

Maar dat middeltje stinkt als de pest. Blijkt dat er ammoniak inzit.
Nu vraag ik me af wat een kuisproduct/oplosmiddel/... voor werking heeft in zo'n anti-jeuk flesje.

En vermoedelijk is het wel getest voor het uit mag gebracht worden, maar kan dat dan geen kwaad om het vaak te gebruiken? Vel gaat vermoedelijk niet oplossen maar mss brozer worden? ...

8 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe vaak ben je van plan het te gebruiken dat je bang bent voor je huid?
Je gebruikt het toch maar op een klein plekje en steeds op een andere plek.
Erna55
8 jaar geleden
Dat je het vindt stinken wil echt niet zeggen dat het schadelijk is.
nounka
8 jaar geleden
Om eerlijk te zijn reageer ik nogal erg op beten. Dus bij een keer erop smeren zal het niet blijven. Verschillende keren per dag en dan heb ik nog pijn en last.
Mijn beet waar ik het voor kocht is nu zo'n diameter van 3 cm en doet al pijn als er stof tegen komt ( vrij lastig aangezien het net onder de rek van mijn broek/rok is ) En neen, dat was niet van een dazerik maar van gewoon een mug. En dat het stonk was niet mijn angst hoor. Doordat het stonk was ik naar de inhoud gaan kijken.
En die inhoud ammoniak ken ik van kuisproducten. Dat vond ik raar dat iets om te kuisen erin zat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ammoniak wordt ook wel aangeraden om zo op muggenbulten te smeren, dus het is niet zo vreemd.
Erna55
8 jaar geleden
@nounka:
Azijn kun je ook gebruiken voor eten en voor de schoonmaak.
Net als citroenzuur.
Dat is gebruikt wordt voor de schoonmaak, wil niet zeggen dat het dus een soort schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ammoniak is naar spul, maar in kleine hoeveelheden kan het weinig kwaad.
Je kan trouwens net zo goed een fles ammoniak kopen en daarvan een druppel gebruiken. Een stuk goedkoper dan die middeltjes.

Het beste antwoord

Ammoniak is een basische stof die het zuur van een insectenbeet neutraliseert.
Ammoniak is een volstrekt natuurlijke stof, en komt ook gewoon in ons lijf voor.
Ammoniak is de basis voor stikstofverbindingen die planten nodig hebben.
Alle aminozuren hebben een ammoniakgroep waarme ze aan elkaar verbonden worden om eiwitten te vormen.
Dat je het vindt stinken is geen reden om er bang voor te zijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen die laatste zin: kijk o.a. eens bij de gevaren tekens..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak
Reddie
8 jaar geleden
@Jackd, die gevarentekens gaan over puur ammoniakgas, en in grote hoeveelheden, niet over de opgeloste vorm ammonia. Die is, zoals je weet, ook gewoon in de winkel te koop. Ook voor het schoonmaken voor nieuw schilderwerk, waarbij je best wel het nodige inademt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stank is een van de natuurlijke mechanismes in de natuur om ons aan te duidelijk dat iets juist wel gevaarlijk is.
Aan de andere kant is niet alles dat stink gevaarlijk, maar het is wel een reden om er bang voor te zijn totdat je weet dat het veilig is. Je ruikt ammoniak (gas), in kleine hoeveelheden bij een muggenbult inderdaad geen probleem.

Andere antwoorden (1)

Ammoniak is het werkzame bestand van de meeste afterbite middelen. Alleen is het een aanzienlijk stuk goedkoper om gewoon in de winkel een literfles ammoniak te kopen; het effect op de wond is namelijk hetzelfde. In geval van nood (als je niks bij de hand hebt) kun je zelfs urine gebruiken...