Hoe kan je op latere leeftijd 'vergrote risico' op huidkanker verkleinen, als je op jonge leeftijd zonneverbranding hebt gehad?

Toen ik een kind was (tussen de 7 en 12 jaar) heb ik tijdens vakanties een aantal keren zonneverbranding meegemaakt. Dit gebeurde meestal op mijn rug en schouder. De kans dat je hierdoor op latere leeftijd huidkanker kan krijgen, is groter dan normaal volgens het KWF.

Er zijn preventieve middelen om zonneverbranding tegen te gaan, waardoor je in principe een minimale vergroting van risico op huidkanker krijgt: met zonnecreme, lyopeen uit tomaten e.d.

Nu is mijn vraag:

hoe kan je het risico op huidkanker op latere leeftijd alsnog verkleinen als je op jonge leeftijd zonneverbranding hebt gehad? Aub geen standaard antwoorden zoals: veel fruit en groente eten etc.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Amadea
8 jaar geleden
Door goed beschermd in de zon te zijn, en niet urenlang te gaan liggen 'bakken'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt je kans op huidkanker niet meer verkleinen want de schade is al aangericht.
Wat je wel kunt doen is zorgen is dat je niet meer schade oploopt door niet vaker te verbranden. Het zou het beste zijn om nooit meer in de zon te komen want dan heb je een van de belangrijkste factoren geminimaliseerd. Maar helaas dan wordt je kans op huidkanker niet groter maar krijg je andere problemen met je lichaam die niet minder gevaarlijk zijn,
Dus verder is het toch het standaard antwoord leef zo gezond mogelijk het beste antwoord.
Vergeet niet het is een kans en dat is uit de statistiek en zegt niets over wat jou overkomt. Verder vergeet het je kunt het niet ongedaan maken.

Het beste antwoord

De verhoogde kans kan je niet meer verlagen.
De zonverbranding geeft schade aan het DNA in je huidcellen. Veel van deze beschadigingen worden weer gecorrigeerd, maar een klein deel blijft bestaan. De schade aan het DNA kan het begin zijn van verdere beschadigingen die uiteindelijk (jaren later) tot kanker leiden.

Die schade is al aangericht en is niet meer terug te draaien. Daarmee is de verhoogde kans op huidkanker dus niet meer te verlagen.
Het beste dat je kan bereiken is dat de kans niet nog verder verhoogd. Dat bereik je door goed te smeren met hoge factor zonnebrandcrème, of de zon geheel te vermijden natuurlijk; al kan ik dat laatste niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed advies. Hoewel ik het advies kreeg om het eerste kwartier geen zonnebrand te gebruiken. Dit in verband met een tekort aan vitamine D. Het is een afweging - zoals alles in de biologie. Alles tegelijk optimaliseren is onmogelijk. Dit is de bekende Wet van Behoud van Ellende...