kan je huid water opnemen?

Aan de ene kant denk ik dat de huid geen water kan opnemen want anders zouden we helemaal opzwellen als we zwemmen/baden. Maar wanneer ik een druppel water op mijn huid doe en ik wrijf die in net als bij een crème dan lijkt het water wel opgenomen te worden want mijn huid is daarna volledig droog. Of verdamp ik het water gewoon door de wrijving?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Nee, je huid kan geen water opnemen, dan zou je vollopen tijdens het douchen. Ondanks dat er cremes zijn die zeggen de huid te hydrateren, wat betekend dat ze vocht inbrengen, gebeurd dat niet, wat die cremes doen is het vasthouden van vocht in de huid. Dat een spat water op je huid snel droogt, ligt aan de temperatuur van je huid. Door het wrijven verdeel je het water over een groter oppervlak, waardoor het sneller verwarmd wordt en daardoor snel verdampt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt +1!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, mogelijk heb je hier ook iets aan:
http://www.leef.nl/kennisbank/doorlaatbaarheid-van-de-huid/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal Crea.
Huid kan zeer zeker water opnemen. Kijk naar je eigen vingers of tenen na een tijdje zwemmen of een lange douche.
Wat het gebruik van crèmes en het drogen van een druppel water op je huid betreft, heb je gelijk, maar je huid kan zeker water opnemen.
Dat betekent overigens niet dat je door je huid kan "drinken", maar dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-rimpelen-vingertoppen-na-een-bad~a3112140/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de link Crea, ik wist al hiervan, maar inmiddels heeft vervolgonderzoek aangetoond dat gerimpelde vingertoppen helemaal niet helpen om beter grip te krijgen op objecten:
"A 2014 study attempting to reproduce these results was unable to demonstrate any improvement of handling wet objects with wrinkled fingertips. Furthermore, the same study didn't find any connection between fingertip wrinkling and touch sensation."
Haseleu, Julia; Omerbašić, Damir; Frenzel, Henning; Gross, Manfred; Lewin, Gary R. (2014). Goldreich, Daniel, ed. "Water-Induced Finger Wrinkles Do Not Affect Touch Acuity or Dexterity in Handling Wet Objects". PLoS ONE 9: e84949 Aan de andere kant klopt het dat het rimpelen van vingertoppen een complex proces is:
"Recent research shows that wrinkling is related to vasoconstriction. Water probably initiates the wrinkling process by altering the balance of electrolytes in the skin as it diffuses into the hands and soles via their many sweat ducts. This could alter the stability of the membranes of the many neurons that synapse on the many blood vessels underneath skin, causing them to fire more rapidly. Increased neuronal firing causes blood vessels to constrict, decreasing the amount of fluid underneath the skin. This decrease in fluid would cause a decrease in tension, causing the skin to become wrinkly."
H. Zhai, K.P. Whilem H. L. Maibach (2007). Dermatotoxicology pp. 280–281. Los van het feit of gerimpelde vingertoppen het gevolg zijn van alleen water of water en iets anders, het feit blijft dat huid tóch een beetje water opneemt, met name de hoornlaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoornlaag zit over heel de huid, echter rimpelen alleen handen en voeten bij lang baden, of zwemmen. De rest van je huid droogt uit van water, je handen en voeten drogen er ook van uit, onlogisch als de huid vocht opneemt, wat het verdampte vocht dan weer aan zou moeten vullen.
Maar goed, jij kan gelijk hebben, maar ook ik, ondanks dat ik 30 jaar geleden anders heb geleerd, zijn er jaren later zaken aangetoond die nu anders worden bekeken. Het beste lijkt het me deze vraag voor te leggen aan een professional die kortgeleden een studie op dit gebied gevolgd heeft. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal Crea: de hoornlaag, dik of dun, zit over heel je huid, ook oogleden, en daarom nemen bepaalde delen van je huid meer water op dan de andere. Trouwens, je vingers, je tenen, en in het algemeen de palmen en zolen, hebben een "speciale soort huid" zodat wij hiermee beter kunnen voelen, dat verklaart ook deels dat je hier rimpels krijgt. Je hebt geleerd dat je huid droog wordt van water... en dat klopt ook, maar dan op de wat langere termijn. Door het intensief douchen (zeker met zeep), lang zwemmen in zee of zwembad (zout en chloor), gaat de vetlaag van ons huid verloren. Zonder deze vetlaag, neemt je hoornlaag aanvankelijk extra water op, maar dat water zal ook even snel verdampen, en je zal ook extra water verliezen vanwege de verdwijning van de beschermende laag. Dat is de reden (naast het effect van andere factoren zoals b.v. zon of het gebruik van een handdoek) dat mensen die heel vaak douchen last hebben van een droog huid.
Dat kan je heel goed merken aan het einde van 2 weken strandvakantie: zodra je in het water komt, voel je hoe je huid meteen het water "opzuigt", en zodra je uit het water komt, word je heel snel droog, en binnen een paar minuten voelt je huid als schuurpapier.
Dat kan je deels compenseren door smeersels te gebruiken, maar het enige wat écht werkt is het natuurlijk evenwicht van je huid herstellen, en dat duurt een paar dagen. Nogmaals, de vraag was of je huid water kan opnemen, en dat is zonder meer waar. Het hele verhaal, zoals vaak in het leven is vele malen ingewikkelder... en daarom ook veel leuker! (^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je verteld het vol overtuiging, maar ik vind het jammer dat je niet met een betrouwbare Nederlandse link komt, zodat ik deze ook kan lezen. Ik werk met een spraakprogramma, alles wordt voorgelezen, omdat ik sinds enkele jaren een visuele beperking heb, deze spreekt helaas geen Engels. Met alleen zelf praten overtuig je me niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wist ik niet Crea, ik vind het erg jammer dat je niet kan meelezen, of meeluisteren, maar het is eenmaal zo dat het meeste wetenschappelijke onderzoek in het Engels wordt gepubliceerd, en pas later komt (soms!) Een Nederlandse vertaling, die vaak ook beperkt blijft tot een samenvatting.
Voor mij is het de gewoonste zaalk om onderzoek op te zoeken in het Engels, eigenlijk mijn eerste keuze, moet ik toegeven, omdat je dan de meeste, de beste en de recentste info krijgt...
... en dat terwijl mijn eigen moedertaal Spaans is!

Andere antwoorden (1)

In strikte zin is het antwoord op je vraag "ja, huid kan water opnemen", maar dat betekent niet dat je huid het water vast houdt, of doorlaat tot in de diepste lagen.

Waarschijnlijk is je opgevallen dat de huid van met name je vingers en tenen gerimpeld is na een tijdje zwemmen. Dat komt doordat je huid in die gebieden, die extra rekbaar is, zich vol zuigt met water, en omdat de volume toeneemt, krijg je rimpels. Veel mensen denken dat het andersom is, dat met name zeewater vocht uit je huid trekt, maar de realiteit is dat je huid water opneemt als het nat wordt, zowel zoet als zout water. Dat gebeurt overal in je huid, maar met name in bepaalde zones valt dat meer op.

Het water dat door met name de buitenste laag (de hoornlaag) van je huid is opgenomen, dringt echter niet door tot de binnenste lagen, of althans niet in significante hoeveelheden. Het water komt dus niet in je bloedbaan terecht, en als je dorst had voordat je ging douchen, dan zal je nog steeds dorst hebben na het douchen.

Na een tijdje zal je huid vanzelf drogen. Het extra opgenomen water verdampt zeer geleidelijk, en er wordt warmte uit je huid getrokken, waardoor zelfs nadat je huid "handdoek-droog" is, voel je je nog altijd fris na een douche.
Crèmes die je na een douche gebruikt, brengen een laag vet of vaseline op je huid, waardoor het extra opgenomen water moeilijker kan verdampen. Dat heeft geen enkel langdurig positief effect op je huid, en als je mij vraagt, krijg ik een benauwd gevoel als ik zulke spul gebruik. Dat komt uiteraard omdat niet alleen het extra opgenomen water niet verdampt, maar ook omdat je eigen zweet niet (of minder) kan verdampen, waardoor je lichaam niet goed kan afkoelen.