Hoe krijg ik knopen en klitten uit mijn lange haar zonder het af te breken?

Ik dacht dat het een goed idee was om me haar een maandje niet te wassen en in een hoge knot te dragen zonder er verder wat aan te doen.
Ik heb erge haaruitval gehad en ik dacht als ik me haar zo even met rust laat kan het 'bijkomen' zeg maar.
Maar nu kom ik er niet doorheen!:(
Klitten en knopen,waarschijnlijk toch nog wat haarverlies waardoor die losse haren in elkaar zijn gaan zitten.
Weet iemand wat ik het beste kan doen nu,ik moet het eerst goed uitkammen voor ik het kan wassen nu.
Misschien een huismiddeltje om te ontklitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
53.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heel veel conditioner in je natte haar doen, en dan heel voorzichtig met grove kam.
Niet bovenaan beginnen met kammen, maar alleen de laatste paar cm van de puntjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga ik doen,conditioner maakt het haar altijd makkelijker te doorkammen.
Bedankt Ritsuka.

Het beste antwoord

Klitten ontstaan doordat de haarschubben in elkaar haken, een haar heeft schubben zoals dakpannen, als het haar droog is, of beschadigd is, gaan deze steeds een beetje verder open staan, door die uitstekende stukjes kunnen de haren in elkaar raken en daardoor ontstaan knopen (klitten) Als je een Douglas in de buurt hebt, dan kun je een tangle teezer aanschaffen, dit is een borstel die pijnloos ontklit. Mogelijk ook bij andere parfumerieën of drogisterijen te koop.
https://www.douglas.nl/douglas/index_b2264.html?trac=nl.01p.goo.Adwords.douglas_merken1topconverting.tangleteezer.000000&erid=1414148043999848601&zanpid=1960682954468758528
Verder zijn er prima anti-klitproducten te koop bij de drogisterij, bijvoorbeeld anti-klitspray van Gliss kur.
http://www.glisskur.schwarzkopf.nl/glisskur/nl/nl/home/products-solutions/product-lines/total-repair/total-repair-express-repair-conditioner.html
Zorg dat je je haar regelmatig hydrateert, dan kun je dit vrijwel helemaal voorkomen.
Hier wat tips, die eigenlijk bedoeld zijn voor krullend en kroeshaar, maar prima voor alle haartypes zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt crea,weet je soms of die tangle teezer echt goed werkt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die Gliss kuur heb ik trouwens al maar daar heb ik niet zo veel aan gehad ,ik denk dat deze klitten net iets te erg waren hiervoor.
Ik ben altijd heel zuinig op me haar,ik heb er echt spijt van,het is al dunner geworden en nu dit weer..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tangle teezer is geweldig, mijn dochter heeft hem. Het enige dat een nadeel kan zijn is dat hij korte tanden heeft, waardoor je dik haar niet in 1 keer dan borstelen, dan moet je eerst de onderste laag doen en dan de bovenste laag, maar dat werkt ook goed. Hij doet wat hij beloofd, hij verwijderd pijnloos klitten, daar gaat het om. Ik krijg er 1 voor mijn verjaardag, dus moet nog even wachten tot ik hem zelf ook heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag je hem tot die tijd in ieder geval lenen van je dochter?;)
Ik ga hem wel kopen denk ik,klinkt goed!
Ik heb vanmiddag toch nog een Gliss Kür gehaald,een andere als ik eerst had.
Nu is het een conditioner die je niet uitwast,alleen doorkamt.
Anti-klit had ik al en dat hielp niet zo goed.
Kost me wel een hoop zo,maar ja,als het maar helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik weet wat je bedoeld, niet echt een spoeling maar een voeding. Dat moet ook goed werken om je haar makkelijker door te kunnen kammen. En nee, ik mag de borstel niet dagelijks gebruiken, ik heb hem wel 1 keer mogen proberen, om te voelen dat het werkt. Net nog even samen bij de Douglas geweest, ze hebben hem bij ons niet meer in de winkel (ik weet niet of dat voor alle filialen geldt), dus moet mijn dochter er 1 voor mij via internet bestellen, volgens de verkoopster zijn ze ook bij kappers te koop. Via internet zijn ze wel goedkoper te bestellen, maar dan moet je ook wel op de verzendkosten letten.
http://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/gezond_mooi_560684/c/merk~5590357
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt heel goede tip die tangle teezer!
Ik heb er nu zelf 1 (besteld bij Knipengoshop.nl )
Was maar €10 en ze hebben verschillende,voor zowel nat als droog haar of beide.
Ik zag ze ook nog bij de Etos voor €8,95,maar ze verkopen ze echt bij heel veel winkels en ook on-line.
Heel erg bedankt voor het goede advies,ik was er zelf echt niet op gekomen zoiets te zoeken en volgens reviews van andere kopers kan je hier zelfs de ergste klitten en knopen mee uit je haar krijgen,dus sowieso handig om te hebben
Bedankt crea!

Andere antwoorden (2)

Inderdaad, plukje voor plukje kammen en onderaan beginnen. Je kamt telkens een stukje meer mee, zo kam je de knopen "uit" het haar ;)
Het is een tijdrovende manier maar bij mij werkt t altijd. Ik zelf doe het altijd zo als mijn haar (nog) droog is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben sowieso altijd wel een uur bezig,dus dat maakt niet uit,meestal ga ik op de bank zitten,gooi m'n haar naar voren en dan kam en borstel ik het uit terwijl ik gelijk tv kijk.
Maar ja,nu ging het dus niet echt goed..
Je haar een maandje niet wassen is een uitstekend idee. Nooit meer shampoo gebruiken is nog beter. Maar....dat betekent niet dat je je haar niet hoeft te verzorgen !
Elk haar, ook gezond haar, valt uit als het een bepaalde lengte heeft en begint dan weer opnieuw te groeien. Dat betekent dat je per dag ongeveer 100 haren verliest, die er vanzelf uitvallen bij los haar, of die je er uit moet borstelen als je je haar vast draagt. Dat is een bolletje ter grootte van ongeveer een pingpongbal (bij lang haar).

Als je lange tijd een niet-kambaar kapsel draagt (ingevlochten kunsthaar bijvoorbeeld, of zoals jij hier een knot) betekent dat dat je na een maand ongeveer 30 van die 'pingpongballen' - een aardig tasje vol- in een keer uit je haar moet zien te krijgen. Die daar echter wel lekker in zijn weggezakt en fantastische klitten vormen. (Ik spreek helaas uit ervaring....maar dan na drie maanden).

Het beste kun je je haar natmaken met een middeltje dat het een beetje glad maakt. Azijn is prima, maar als je toch weer chemicalieen in je haar wilt smeren, is cremespoeling ook goed. En dan met een goede borstel -liefst met zachte plastic tanden ( want met een borstel van echt haar lukt het haast niet meer) van onder af kleine strengen beetje voor beetje doorkammen. Niet trekken, gewoon wat vaker over het zelfde plekje gaan.

Reken gerust op een uur of langer voor je alle losse haren kwijt bent en weer lekker met de borstel door je haar kunt. Vraag desnoods iemand je te helpen (want je krijgt er hele lamme armen van) en doe het lekker voor de televisie ofzo. Het hoeft niet snel, het moet goed.

En daarna natuurlijk toch weer gewoon ongeveer wekelijks je haar wassen en dagelijks borstelen. Wil je ' no poo' -wat geen slecht idee is - kijk dan eens op de links.

Als je haaruitval had door beschadiging, overprikkeling en irritatie van je hoofdhuid, zal dat zeker verbeteren als je van de shampoo afstapt. Als je echter verder gezond haar en hoofdhuid hebt, zal het blijven zoals het was. Die honderd haren per dag is namelijk gewoon normaal. Twee keer per dag goed borstelen met een zachte borstel, die het natuurlijke vet over het haar verdeeld en de losse haren verwijderd, is prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Marleen plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nooit meer shampoo gebruikt,hoe hou je dan je haar schoon?
Ik weet wel dat veel shampoo niet goed en niet nodig is,en het is al helemaal onzin om je haar elke dag te wassen,wat sommige mensen doen.
Ik dacht voor mezelf dat ff niet haar wassen een goed idee was omdat ik dan nog meer haarverlies heb.
Komt bij mij door m'n eetstoornis waar ik nog niet helemaal vanaf ben,schijnbaar krijg ik toch nog niet genoeg vitamines enzo binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de link een beetje doorgelezen over hoe je je haar dan verzorgd,maar ik weet niet hoor..is shampoo dan echt zo slecht?
Wordt je haar dan niet dof of valt het mee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je het filmpje gekeken ? Daar wordt heel veel info in gegeven. Ik gebruik gewoon baking soda (kaiser natron) (van de supermarkt of Turkse winkel ; dat er wat zetmeel in zit maakt niet uit en mengt makkelijker) ; 1 eetlepel op 3 eetlepels water (het lost niet op !!), het dubbele voor lang haar. Dat in het natte haar masseren, en goed laten intrekken en uitspoelen. Voelt als zand, maar gaat er makkelijker uit. Naspoelen met een paar eetlepels azijn in een glas water. |Liefst koud, dat glanst het mooist. Tussendoor eventueel opfrissen met alcohol of eau de cologne., Ik heb mijn haar inmiddels ruim een half jaar shampoo-vrij en ga NOOIT meer terug. Hoef nog maar eens in de 10 dagen te wassen. Langer als ik tussendoor douche en alleen met water mijn haar was.
Mijn doel is uiteindelijk helemaal zonder te kunnen en alleen met water mijn haar te verzorgen ; dan is het weer echt helemaal gezond. Je haar wordt niet dof, integendeel, door de azijn gaat het juist heel mooi glanzen. En het voelt superzacht. En vrijwel haaruitval-vrij. En geen jeukende hoofdhuid meer. En geen roos meer. En geen rode gevoelige plekken op mijn hoofd...affijn, de lijst voordelen is eindeloos. Eigenlijk is het dom van me dat ik zo lang shampoo ben blijven gebruiken, terwijl ik 30 jaar geleden al met zeep ben gestopt vanwege mijn huid / eczeemklachten. Door wel shampoo te gebruiken, hield ik het op mijn hoofd gewoon in stand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle info Marleen.
Ik denk er nu toch ook wel over helemaal te stoppen met shampoo.
Ik heb sowieso veel last van heel veel shampoos,jeuk,gevoelige hoofdhuid en zelfs pijnlijke plekken.
Ik wil nu uitproberen wat het beste bevalt.
Als ik niet zulk lang haar had zou ik het het liefst een stuk korter hebben,maar dat is toch zonde want het hangt tot op m'n middel,maar wat een gedoe,pffff...