De werkzame stof in Elocon-zalf is Mometason. Mometason behoort tot de bijnierschorshormonen of corticosteroïden. Op de huid toegepast remmen ze ontstekingen, verminderen schilfering, werken jeukstillend en verminderen zwelling.
Bijnierschorshormonen die op de huid worden gebruikt zijn ingedeeld naar sterkte. Mometason behoort tot de sterk werkzame bijnierschorshormonen.

De hulpstoffen zijn: titaandioxide, witte was, fosforzuur, stearylalcohol, witte vaseline, propyleenglycolmonostearaat, gezuiverd water, hexyleenglycol, aluminiumzetmeeloctenylsuccinaat, en polyoxyethyleen(20)cetylstearylether.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland kennen we alleen elocon, Google keert mij dat het in andere landen elocom genoemd wordt; weer wat geleerd...

Maar goed het gaat in beide gevallen om hetzelfde medicijn, mometason. Mometason is een cortisone-achtige middel. Het is zelfs wel een sterk werkend middel.
Er bestaan voor dit soort middelen vier klasses waarbij vier de sterkste is. Elocom/ mometason is klasse drie.