Kan je huisarts je iets geven tegen het snel krijgen van vettig haar?

ik heb al een tijd dat mijn haar steeds sneller vettig wordt, ik had er vroeger geen last van totdat ik via de dermatoloog een tablet kreeg om mijn zware acne tegen te gaan. Toen ik de tablet slikte werd mijn huid een stuk droger en hoefde ik mijn haar zoals normaal maar 1/2 keer in de week te wassen. Toen ik na bijna een jaar mocht stoppen met het slikken van de tabletten werd mijn haar met de tijd steeds vettiger. Tot op de dag van vandaag moet ik elke dag mijn haren wassen wil ik mijn haren niet vettig hebben. Ik heb van alles al geprobeerd zoals je haar met lauw water wassen, geen conditioner alleen in de haarpunten, niet te vaak kammen of de haren vast dragen maar niks dat helpt zodat ik minder snel vettig haar krijg. Nu na alles geprobeerd te hebben word ik er langzaam een beetje gek van. Ik volg een opleiding waarbij ik veel sportief bezig ben en vind het dan lastig om telkens maar rekening te moeten houden of maar bang te moeten zijn dat me haren er vettig uitzien of door het sporten snel vettig worden. Hierom dus mijn vraag of iemand enig idee heeft of je huisarts je er iets tegen kan geven of je ermee kan helpen door een of andere tablet, bijvoorbeeld om diezelfde tablet tegen de acne wat ook helpt tegen een vettige gezicht en hoofdhuid maar dan in een mindere hoeveelheid tegen snel vettig haar. Of heeft iemand anders een idee wat mijn huisarts voor mij kan betekenen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

stoppen met je haar iedere dag te wassen. Omdat het vet steeds weggehaald wordt gaan de talgkliertjes steeds harder werken en meer vet produceren. Wel of geen staartje in je haar maakt volgens mij niets uit. daar hebben die talgklieren geen last van

Toegevoegd na 51 seconden:
En nee, ik heb nooit gehoord dat de dokter daar iets tegen heeft.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een keer aan een kapper gevraagd of het slecht voor je haar is om het elke dag te wassen, ik heb nl. ook heel vet haar, en hij zei dat het helemaal niet erg is mits je maar een goede shampoo gebruikt.
Het gaat denk ik meer om het drogen met de föhn. Als je dat te lang en te vaak doet dan wordt je haar veel sneller vet.
Ik denk overigens ook dat de huisarts geen middel tegen vet haar heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dan niet slecht voor je haar om het elke dag te wassen, maar wat anneliez probeert te zeggen is, denk ik, dat het wel problemen met de huid kan opleveren.
Ik was bekend met het probleem van Rilaana, namelijk dat je haar alsmaar vetter wordt. Het vet in haar is vet wat is uitgescheiden door de hoofdhuid, en door de haren heen wordt 'versmeerd', onder andere door kammen.
Je huid heeft een bepaalde vettigheid, en als je dit vet continu weghaalt, zal je huid extra hard werken om deze vettigheid te behalen. Elke dag wassen betekent elke dag opnieuw de huid proberen uit te drogen, ongeacht wat je gebruikt (water droogt immers ook al uit)
Ik ben het dan ook met Anneliez eens dat de beste oplossing is je haar minder vaak te wassen. Je zit dan, om je huid te wennen, best enige tijd met vet haar, maar dat gaat over.
Dat uw haar vet wordt kan ook liggen aan uw shampoo. Ik had een tijdje geleden ook erg vet haar. Toen ik naar de kapper ging heeft zij mij kunnen vertellen welke shampoo goed is voor mijn haar. Sindsdien is mijn haar een stuk minder snel vet.

Dus mijn advies: Ga naar uw kapper en vraag het. Hij/zij heeft ervoor geleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad stoppen met je haar erg vaak wassen hoe meer je het wast hoe meer talg je hoofdhuid aanmaakt
Gebruik ook een neutrale shampoo zonder chemische toevoegingen ,heel goed te vinden op internet en bij de tuinen
Als je je haar wast was dan voorzichtig 2 keer en alleen bij de haarinzet ,de rest spoelt wel schoon als je het uitspoelt