Hallo, ik doe een beetje gel in mijn haar en daarna heel veel haarlak dat is verstevig met de föhn. Ik vroeg me af of dit kwaad kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
kwaad voor je haar? ligt er aan hoe je het er weer uit haalt in de avond

Antwoorden (1)

Een föhn geeft veel warmte; föhnen is daardoor niet goed voor je haar.
Zo kun je schade enigszins beperken:
- Houd de föhn niet te dicht bij je hoofd (15 tot 30 cm van je hoofdhuid af).
- Beweeg de föhn tijdens het föhnen op en neer. Zo komt niet alle warmte op één plaats.
- Als je een föhn hebt met verschillende standen, gebruik dan zoveel mogelijk de lauwe stand.
- Laat je haar eerst natuurlijk drogen, dus zonder föhn. Ga pas föhnen als je haar nog maar een klein beetje vochtig is. Hierdoor voorkom je dat je lang moet föhnen.
- Föhn je haar niet iedere dag!
- Voor als je een koude stand op je föhn hebt: Verwarm eerst een pluk haar en breng hem in model. Koel hem daarna af met de koude stand. Dit zorgt voor een betere bescherming, en je haar blijft zo langer in model zitten.
- Een borstel gemaakt van natuurlijk materiaal is beter dan een borstel met metalen/plastic pinnen. Als je toch voor een borstel met metalen of plastic pinnen gaat, zorg er dan voor dat die gladde, afgeronde punten hebben.
- Gebruik bij het wassen een conditioner, dit zorgt voor een goede bescherming.
Of gel slecht voor je haar is, ligt eraan, zorg ervoor dat je gel zonder alcohol gebruikt, gel met alcohol droogt de hoofdhuid uit.
Het gebruik van haarlak is ook niet per definitie slecht voor je haar, ook hier kan alcohol de hoofdhuid uitdrogen, let erop dat je afstand houdt tijdens het sprayen, zo'n 15 tot 30 cm, dan verneveld het goed, waardoor het meer verspreidt over je haar.

Borstel of spoel iedere avond je gel en lak uit je haar, doe je dit niet, dan heb je kans dat je haar tijdens het slapen afbreekt. Verzorg je haar 1 keer per week goed, bijvoorbeeld door het gebruik van een haarmasker. Was je haar niet te vaak, uitspoelen met water kan wel. Gebruik eventueel tussen de wasbeurten door droogshampoo. Lak als versteviging voor het föhnen, geeft extra kans op uitdrogen van je haar, maar werkt prima als versteviging, ook voor het föhnen. Overweeg eens een mousse te gebruiken, 1 waar verzorgende ingrediënten inzitten, dat is beter voor je haar.