Heb ik zonne-alergie, en wat ertegen doen? (Zie omschrijving)

Ik heb kleine pukkeltjes op allebij mijn armen vlakbij mijn elleboog.
Ik heb bijna nooit jeuk bij die pukkeltjes.
De pukkeltjes zijn rood maar eromheen is het gewoon huidskleur

Sindsdien ik naar het strand ben geweest heb ik het

En wat kan je er tegen doen als je het hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Zonneallergie is erg vervelend, gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen tegen je zonneallergie.

Wat kun je zelf doen?
Blijf uit de zon tussen 11:00 en 15:00
Lange kleding dragen
Zonnebril opzetten
Wanneer u last heeft van UVB, gebruik zonnebrand met een hoge factor (bijvoorbeeld 50)

Het is verstandig de zon te vermijden tussen 11:00 en 15:00, de zon is dan het sterkst. Als men toch naar buiten wilt is het verstandig lange kleding te dragen. Bij zonneallergie worden soms ook de ogen aangetast door het zonlicht, een zonnebril is daarom geen overbodige luxe. Wanneer de klachten chronische trekjes beginnen te vertonen is het verstandig de huisarts te contacteren. De huisarts kan dan meerdere dingen doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat kan de huisarts doen?
Lichttherapie
Antimalaria-middelen voorschrijven

De huisarts zal de ernst van de klacht bepalen en waar nodig actie ondernemen. Zo kan de arts lichttherapie voorschrijven. Hierbij wordt de patient gedurende een aantal weken blootgesteld aan kunstmatig licht. Dit kan d.m.v een zonnebank of hoogtezon. Verder kunnen antimalaria medicijnen de klachten ook verlichten. Dit zal eerst uitvoerig met de arts besproken worden. In zeer zeldzame gevallen kan men doorverwezen worden naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de bultjes al hebt kun je het beste cardiflor van vsm kopen tegen zonneallergie. Dit is een goed hulpmiddeltje.
Verder heb je nog Urtizon nodig, dit is een geneesmiddel die preventief en tijdens het zonnen gebruikt kan worden om zonneallergie zoveel mogelijk te voorkomen.

Wat ook nog heel belangrijk is, zonnebrand met de hoogste factor, vision factor 50 is supergoed en je hoeft deze maar een keer per dag aan te brengen.

Dit alles kun je kopen bij de Etos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat dit zonneallergie is, een duidelijk kenmerk van zonneallergie is jeuk en dat heb je bijna niet, in een enkel geval ontstaat de jeuk alleen bij felle zon. Als dit zo plotseling is ontstaan zal het toch raadzaam zijn dat je je huisarts er even naar laat kijken, dit kan meerdere oorzaken hebben, maar zonneallergie lijkt mij zo goed als uitgesloten. Al is het mogelijk dat jij 1 van die gevallen bent, waarbij de jeuk alleen komt bij heftige zon.

Mocht blijken dat het toch zonneallergie is, dan is het verstandig de zon zoveel mogelijk te mijden, maar ook een jeukstillend middel aan te schaffen, zoals bijvoorbeeld Cardiflor, ook Urtizon kan helpen, dit zijn kleine tabletjes die bij iedere drogisterij verkrijgbaar zijn, maar smeer je vooral in met een hoge zonbescherming en ga naar je huisarts om te laten onderzoeken of dit wel zonneallergie is en laat deze je adviseren over voorzorgmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder gebruikt contralum ultra. Helpt heel goed. Je moet het wel alleen voorgeschreven krijgen van de huisarts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Contralum is een middeltje dat je VOOR dat je gaat zonnen moet aanbrengen. Het helpt tegen zonnealergie maar is GEEN zonnebrand. Dus je moet jezelf ook nog gewoon insmeren
Meestal krijg je bij zonnealgerie witte vlekjes op je huid.
En soms ook nog wel is gewoon hele grote rode, roze geirriteerde vlekken. Bekijk de afbeeldingen maar op Google ; Zonneallergie.
Maar er is een middel tegen, ga er anders even mee naar de dokter. :)
veel succes