Kan je haar dood gaan als je het te vaak verft?

Veel mensen die ik ken zeggen dat je haar dood kan gaan als je het te vaak verft is dit zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Haar
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je haar verven is inderdaad niet goed voor je haar.
Je haar groeit namelijk altijd als het ware 'uit je hoofd'.
Als je het bv elke maand zou verven is dat erg slecht voor je haar. En daarom zeggen mensen dat je haar dood gaat, maar meestal krijg je dan pluis haar, of gespleten haarpunten.
Dit is hoe ik het zie, uit eigen ervaring, dus ik schrijf het als reactie. :-)
Amadea
10 jaar geleden
Hihi, haar is al dood materiaal. Ja, echt! Het gaat eerder kapot dan wanneer je het zorgvuldig onderhoudt.

Antwoorden (2)

Je haar is al dood als het uit het haarzakje komt maar men spreekt wel over gezond haar en slecht haar: Onder gezond haar wordt meestal glanzend en goed te kammen haar verstaan. Het glanzen van het haar komt door lichtweerkaatsing tegen de buitenste laag (cuticula) van elke haar. Hiervoor is het belangrijk dat de buitenste laag van de haar in een goede, gave conditie is. In de praktijk kan je veel doen (en laten!) om die conditie van de haren zo goed mogelijk te laten zijn.

Je haar kan door veel verschillende oorzaken 'beschadigen' en dat kan ook door haarverf: Haarverven en bleken geeft per definitie een zekere beschadiging van de haar omdat deze stoffen door de cuticula van de haar moeten kunnen dringen om hun effect (dieper ín de haar) te kunnen hebben. De schade die moderne haarkleurmiddelen aan de haar toebrengen valt meestal mee.

Dus nee, haar gaat niet dood maar kan wel beschadigen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Dit stukje moest er nog tussen: Wanneer de buitenste laag van de haar beschadigd raakt, zal het haar een minder glanzend en gezond aspect krijgen. Deze beschadiging kan ontstaan door verhitting van het haar of blootstelling van het haar aan chemicaliën. Chemicaliën in haarverf en producten die bijvoorbeeld bij het zetten van een permanent worden gebruikt kunnen een regelrechte aanslag zijn voor de buitenste laag van de haren. Pogingen om het haar er beter uit te laten zien (dat is waar we het haar voor kleuren, bleken en permanenten, uiteindelijk) kan dus soms een averechts effect hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn haar jaren lang spierwit gebleekt en ik kan je uit ervaring vertellen: ja, je haar kan zeer zeker ''dood'' gaan wanneer je het blijft bleken of heel licht blond blijft verven.
Natuurlijk gaat je haar niet echt dood. Het groeit heus wel weer aan. Alleen als je het kapot geverfd hebt kan het afbreken of zelf uitvallen hier en daar, en dat wil je écht niet. Ook blijft het ''nieuwe'' niet geverfde haar dat aangroeit een tijdje droger en breekbaarder, dus om weer gezond haar te krijgen zal je moeten wachten tot je geverfde haar eruit is gegroeid óf moet je je haar kort knippen.

Maar maak je geen zorgen: alles wat ik hierboven beschreef wordt vooral veroorzaakt door bleken (dus wanneer je wit, platinablond, heel licht blond of je haar in een aparte kleur wilt verven (het haar moet dan gebleekt worden zodat de blauwe/groene/roze etc. verf goed pakt)). Je haar in donkerdere tinten als donkerblond, lichtbruin, roodbruin etc. kan veel minder kwaad!