Een reinigingsmelk is bedoeld om op een zachte manier je huid te reinigen en make-up te verwijderen. Een tonic is bedoeld om de laatste restjes vuil te verwijderen, de huid te voeden en voor te bereiden op je dag- of nachtcreme.
Een tonic en lotion hebben hetzelfde doel, echter bevat de tonic vaak alcohol en de lotion minder vaak, dit is niet geschikt voor een droge, gevoelige of onreine huid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In reinigingstonic zit meestal alcohol. Hierdoor kan je hoog uitdrogen. Bij een droge of gevoelige huid is het niet echt verstandig om reinigingstonic te gebruiken.

Toegevoegd na 26 seconden:
Huid uitdrogen*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gebruikt eerst de melk, die is wat vettig.
Doordat het vet de makeup afneembaar maakt kan je die makkelijk verwijderen.
Er blijft echter wel een vettig filmpje op je gezicht achter, en daarom gebruik je nu de tonic.
Die verwijderd het vetfilmpje, en geeft je huid een opfrisser.
Als er alcohol in zit, dan helpt het ook de porien te sluiten.
Het zijn dus twee totaal verschillende producten, die elkaar echter perfect aanvullen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Een reinigingsmelk is een reiniging voor je huid, een tonic zorgt ervoor dat de zuurgraad van je huid weer in balans wordt gebracht.

Je huid is van nature zuur en heeft een zuurgraad van 5,3 tot 5,8. Alles onder de 7 is zuur en alles boven de 7 is basisch. Je huid is zuur van nature om bacteriën buiten te houden en is op zo'n manier een natuurlijke beschermer van je lichaam.

Op het moment dat je je huid gaat reinigen met een reinigingsmelk verandert de zuurgraad van je huid, en is je huid na het reinigen niet meer zuur maar basisch.

Daarom moet je na het reinigen altijd een tonic gebruiken want die zorgt ervoor dat je huid gelijk weer zuur wordt. Gebruik je na het reinigen geen tonic? Dan wordt je huid vanzelf wel weer zuur, maar dat duurt ongeveer 6 uur. Een tonic is overigens het zelfde als een lotion.

Ik zeg altijd deze producten na elkaar gebruiken, wanneer je de reiniging van je huid goed wilt doen.