Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verbranden blanke mensen áltijd sneller dan donkere mensen? En zo nee, wat maakt het verschil?

Dit vraag ik omdat ik zelf een getinte huid heb. Ik ben met mijn vriendin vandaag 10 k/m gaan fietsen. Ik ben wel verbrand (mijn gezicht) en mijn vriendin niet terwijl ze een beetje rossig is, en een witte huid heeft. Vandaar mijn vraag, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet ingesmeerd? Wel mee oppassen hoor
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Verschillende factoren die een rol kunnen spelen. Door het dragen van een zonnebril krijgt je lichaam geen seintje om pigment aan te maken. En als jij op dat moment nauwelijks in de zon bent geweest en zij misschien wat meer, kan je misschien wat eerder verbranden. Als zij een pet op zou hebben, kan dat ook uitmaken. Ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgen kan uitmaken. Zoals caroteen en lycopeen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Blanke mensen verbranden over het algemeen sneller want ze hebben minder pigment in hun huid dan getinte of donkere mensen; dat is ook de reden dat in bijvoorbeeld Afrika meer donkere mensen wonen want daar hadden ze meer bescherming nodig dan de blanke mensen in delen van Europa. Doordat het nu veel makkelijker is om te reizen kom je overal wel mengelingen tegen van blank en donkere mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, blanke mensen verbranden inderdaad sneller.

Dit komt doordat ze minder pigment in hun huid hebben zitten.
In pigment zit een bepaalde stof die je huid tegen verbranding beschermt.
Daarom zijn mensen in warmere landen ook getinter dan in Nederland
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding