Hoe bestrijd ik mijn gecombineerde huid?

Ik ben een jongen, 16 jaar.
Mijn t zone is vetter dan de rest van me gezicht dus ik heb een gecombineerde huid.
Maar het is bij mij echt heel erg, dat ik gewoon last van heb, en je het vet ook gewoon ruikt. Het is onwijs vervelend.

Ik reinig elke ochtend en avond mijn huid met Reinigingsmelk en Tonic, en gebruik elke dag een dagcreme voor de gecombineerde huid en een nachtcreme voor de gecombineerde huid.
Voorderest gebruik ik weleens foundation en poeder, maar dat haal ik er echt altijd af.

Hoe verminder ik dit ? Want het is echt heel vervelend, me gezicht wordt gewoon bloedheet en je ruikt het talg gewoon helemaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Al eens advies gevraagd bij een schoonheidsspecialist?

Het beste antwoord

Allereerst is het goed om te weten dat je bewust bent welk huidtype je hebt! Daar begin je namelijk mee. Je hebt diverse effecten aangegeven, hieronder staan een aantal tips betreft het behandelen van een gecombineerde (vette) huid.

Aangezien je 16 jaar bent, is het ook belangrijk te weten dat iemand op jonge leeftijd (puberteit) vaker last heeft van een vette huid. Dit heeft te maken met de aanmaak van verschillende hormonen. De kans is dus groot dat je straks minder last zult hebben van een vettigere huid, dan die je nu hebt.

Tips:

- Mijd producten die van zichzelf vettig zijn.

- Mijd ook producten die te hardnekkig zijn. Met hardnekkig bedoel ik producten die de huid te goed reinigen. Deze zorgen er namelijk voor dat het natuurlijk beschermlaagje van de huid (talg) verwijderd wordt, de huid schrikt hiervan en zal reageren door meer talg aan te gaan maken, want deze wordt juist steeds verwijderd. Reinig de huid dus met een reinigingsgel, deze is niet hardnekkig en beschermt de huid.

- Laat de huid niet uitdrogen, gebruik dan ook geen verzorgingsproducten waar alcohol in zit. Spuit bijvoorbeeld geen parfum op de huid, maar spray de parfum lichtjes op de kleding. Dep na het wassen het gezicht droog i.p.v. het droog te wrijven.

- Scrub regelmatig de huid (maximaal 2 keer), doe dit alleen niet vlak vóór of na het scheren, dit kan namelijk vervelende irritatie tot gevolg hebben. En als je het echt perfect wilt doen, kun je wekelijks de huid ook verwennen met een verfrissende gezichtsmasker.

- Gebruik crèmes die de talgproductie vermindert!

Hopelijk heb je iets aan deze tips. In ieder geval veel succes ermee!

Liefs @DeDibber
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (1)

Op je T zone tonic en reiniging voor de vette huid gebruiken, niet voor de gecombineerde huid, voor de rest gebruik je een hydraterend product. Producten voor de gecombineerde huid zijn prima, als je een normale vetafscheiding hebt, anders echt een product voor de vette huid op die zone gebruiken. Bij jou is mede je leeftijd de oorzaak, het zal in de loop der tijd wel minder worden. Ga eens naar een schoonheidsspecialiste of huidtherapeut om je goed te laten behandelen en adviseren, dat gaat beter als je je jouw huid erbij ziet. Levert dit nog onvoldoende op, bespreek dan met je huisarts of hij of zij je door wil verwijzen naar de dermatoloog. Gebruik producten zonder alcohol en geurstoffen.