Hoe kan 't dat veel gedeeltes van mij vettig zijn? En wat kan ik hier tegen doen?

Ik heb vettig haar, veel grote roosschilfers in mijn haar, krijg snel een vettige neus, heb vettige oren van binnen en heb acne en een niet mooie huid en gezicht: erg vettig en om de dag groeien er puisten op m'n bovenlip/voorhoofd/neus en bij me oren. Wat kan ik hier tegen doen? Het stoort mij echt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Een gecombineerde huid wil zeggen dat sommige delen in dit geval de T- zone (dit is het voorhoofd, neus en kin) vetter is dan normaal en de rest van het gezicht juist droog of vochtarm. Uiteraard is niet ieder mens hetzelfde dus er komen ook andere combinaties voor. Er komen in dit huidgebied comedonen (zwarte puntjes ofwel mee-eters voor) en vaak ook de gevolgen van deze verstoppingen, puistjes. Deze talgpropjes ontstaan door een te grote afscheiding van talg en de porie gaat ontsteken om de uitgang weer vrij te maken.
De rest van de huid valt juist op door trekkerigheid, schilfertjes en soms roodheid (door het te weinig vet en dus de wat schrale conditie van deze stukjes huid). Meestal zijn dat dus de wangen, rondom de ogen en de zijkant van het gezicht.
Het gevolg van deze huidsoort is dat de ene crème te vettig is voor de vette zone (T-zone) en de andere crème te weinig vet bevat voor de gevoelige vochtarme/droge delen van het gezicht.
Iedere huid wordt naarmate de tijd verstrijkt so wie so droger. Dat wil in uw specifieke geval zeggen dat naarmate u ouder wordt de vette delen van de huid steeds normaler d.w.z. droger worden. Dat betekent meteen dat dit type huid voorkomt bij jonge mensen.
U moet voor uzelf nu een keuze maken in de aankoop van uw verzorgingsproducten.
U kunt twee richtingen kiezen.
1. U schaft producten aan die speciaal voor de gecombineerde huid geschikt zijn.
2. Of u schaft duidelijk producten aan voor de beide huidsoorten dus producten zowel voor een vette als voor een droge, gevoelige huid. Deze laatste optie lijkt kostbaar maar is het niet. U doet namelijk eens zo lang met deze producten omdat u maar de helft hoeft te gebruiken.
De puistjes kunt u nog apart aanstippen met een speciale stick hiervoor.
Het vette haar zoveel mogelijk met rust laten, niet teveel wassen en borstelen, dat brengt de talgproductie op gang, gebruik zachte producten in je haar, geen vette wax en kam andere stylingsproducten 's avonds voor het slapen uit je haar.
De oorzaak ligt meestal aan je hormonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog 1 belangrijk punt, zorg dat je voldoende water drinkt en gezond en gevarieert eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je één ding vertellen : was je haar MINIMAAL, hoe vaker je het wast hoe vetter het wordt.
Als dit probleem van de zomer nog niet opgelost is, kan je het volgende doen : ga op vakantie dicht bij de zee en zwem elke dag, zout water droogt je haar uit - wel aan het einde van de dag altijd je haar met zoet (kraan-)water schoon spoelen. Ook dan minimaal wassen met shampoo/zeep (maximaal 1 x per week, beter nog minder).

Het probleem van de meeste mensen met haar-problemen is dat ze het te vaak (soms iedere dag) wassen.

Wanneer het niet meer véél te vet is, maar 'normaal' lijkt, kan je een "iedere dag"-shampoo kopen en daarmee je haar NIET iedere dag wassen, maar misschien 2 x per week (nog steeds zo weinig mogelijk).

Doe je best, niet ongeduldig worden en zeker niet te vaak dat haar wassen.
Succes! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik was nu 2x per week, en merk dat mijn haar er beter uitziet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waste je hiervoor ook iedere dag? en met "gewone" shampoo?
Ritsuka
11 jaar geleden
Hiervoor was het vaak om de dag ofzo, met een standaard shampoo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus, Ritsuka, jij kan nu met ervaring zeggen dat minder vaak wassen beter is!
Gebruik je nog wel de "normale" shampoo? Die kan je ook nog veranderen in "iedere dag" hè?
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is het verschil dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je normale gebruikt is die veel geconcentreerder dan de "iedere dag-shampoo die letterlijk verkocht wordt om mensen dagelijks hun haar te laten wassen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zal eens kijken binnenkort :)
Shampoo is bijna leeg