Waarom groeit mijn gezichtshaar zo snel?

Binnen 3 dagen heb ik al een snor en een baard... Waar ligt het aan?
En hoe komt het dat bij mijn vrienden het minder snel groeit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 dagen? Na 1 dag al hier!
Amadea
11 jaar geleden
Gezien jouw expertises zal het behalve erfelijke factoren ook te maken hebben met jouw voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 3 dagen heb ik heel veel haar man
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt irritant net scheer ik me en in 3 dagen heb ik al een heel bos haar op mijn gezicht...
Ritsuka
11 jaar geleden
3 dagen valt mee hoor

Het beste antwoord

Baardgroei kan erg verschillen van man tot man, het zijn voornamelijk erfelijke genen die hier in een grote rol spelen. Mannen van het donkere haartype krijgen jonger een meer volgroeide baard. Veel Noord-Europeanen krijgen dan meestal pas op latere leeftijd enige fatsoenlijke baardgroei.

Hoewel jongens tussen 14 en 25 zich nog geen zorgen hoeven te maken over hun baardgroei, kan soms één kant van het gezicht tijdelijk sterker behaard zijn. Het krijgen van een volgroeide baard is doorgaans een langszaam proces dat tot vijf jaar kan duren. Dus: geen zorgen maken jongens, nog een beetje geduld hebben!
Genen

Zoals reeds vermeld wordt baardgroei mede bepaald door de geslachtshormonen en de erfelijkheid. Zo is het algemeen bekend dat zuiderse mannen meestal een zware baardgroei hebben, dit in tegenstelling tot Aziatische mannen die vaak nauwelijks of geen gezichtsbeharing hebben.

Het al dan niet scheren of de graad van mannelijkheid heeft er niets mee te maken. Wel is het zo dat onder invloed van hormoonveranderingen, zoals een verhoogd testosterongehalte, meer haartjes de kop opsteken.
Blijkbaar gaat het bij jou wat sneller maar drie dagen is niets, de meeste iets oudere mannen (jij bent 22 las ik) moeten zich elke dag scheren en als ze dat 's ochtends doen is het 's avonds echt al niet glad meer. Kortom: je loopt wat voor op je vrienden maar het gaat nog veel erger worden, ook bij hun!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik scheer me dus ook elke dag! Maar binnen 3 dagen heb ik dan een heel bos haar... En binnen 1 dag is het bij mij ook niet zo glad meer... Dus het heeft vooral met genen/mannelijke hormonen te maken. bedankt