Wat te doen tegen erg dood, pluizig haar?

Mijn natuurlijke kleur is bruin, maar een paar jaar terug (ongeveer 2 of 3) had ik mijn haar geblondeerd.
Nu sinds ongeveer 1 jaar, heb ik het weer bruin geverfd.
Mijn haar was door al dat ge-verf al behoorlijk droog, dus ik ging naar de kapper om er een stuk af te laten halen.

Ze hadden het veeeel te kort afgeknipt, dus ik wilde het weer lang laten groeien.
Het is nu weer een redelijke lengte, maar ik wil het nog een stuk langer hebben.
Mijn haarpunten zijn als stro, en ik weet niet wat ik er tegen moet doen aangezien ik ze er niet af wil knippen.

Ik was mijn haar 2 tot 3 keer per week met Wella shampoo en conditioner, een goed merk dus.
Daarna doe ik ook vaak nog een haarmasker er in.

Toch blijft mijn haar heel erg droog.
Heeft er iemand tips?!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al meer dan eens gesteld: Gerelateerde vragen
•pluizig,droog haar
•Wat is een leuk model voor droog pluizig haar wat bijna niet in model te brengen is
•Wat kan ik doen tegen extreem droog, beschadigd, en pluizig haar zonder er teveel af te hoeven knippen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schaar er in... En niet meer aankomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Toch die punten er af en verder goed verzorgen met een goede conditioner, haarmaskers en evt. Serum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de schaar er in

Het beste antwoord

Zonlicht is erg goed voor je haar. Waarschijnlijk heb je wel eens gemerkt dat je haar in de zomer sneller groeit dan in de winter? Dit komt doordat je haar wordt bloodgesteld aan vitamine D.
Proteïnes zijn erg goed voor de haargroei, dus zorg ervoor dat je genoeg proteïnes binnenkrijgt. een gebrek hieraan is de meest voorkomende reden van langzame haargroei. dit zit bijvoorbeeld in: Vlees, vis, eieren, melk, sojamelk, kaas, linzen en bonen.
Vitamine B is ook erg goed voor de haargroei. Je hebt tabletten voor extra vitamine B, maar het komt natuurlijk ook voor in: Volkoren granen, varkensvlees, Melk, eieren, aardappelen, peulvruchten, paddenstoelen, avocado's, noten & gedroogde vruchten, bananen.
Een hoofdhuidmassage stimuleerd het haar ook om sneller te groeien. (weet niet precies hoe dit komt, iets met de haarzakjes.) Dit kun je het beste zo vaak mogelijk doen. (één keer per dag is al genoeg) .
Knoflook en uien in je haar smeren. (zelf zou ik dit niet erg prettig vinden vanwege de geur) Er bestaat ook shampoo op basis van knoflook.
Lavendel olie is ook heel erg goed voor je haar. Massees lavendel olie één keer per week in je haar, wikkel hier een handdoek omheen en laat het 30 minuten intrekken. Hierna was je je haar.
Aloë vera is ook erg goed. neem bijvoorbeeld een shampoo op basis van aloë vera.

Conditioner, je kunt voordat je je haar gaat wassen conditioner aanbrengen in je haarpunten of de hele onderkant van je haar. hierdoor worden je haarpunten bij het wassen niet geheel ontvet dus is het ook minder droog. na het wassen met shampoo conditioner gebruiken is ook erg goed. Als je je haar met shampoo wast, gaan je haarschubben open, hierdoor komt het vuil uit je haar los en word het weer schoon, als je hierna conditioner gebruikt sluiten je haarzakjes weer en blijven ze (langer) gezond.

Probeer je haar zo vaak mogelijk in een staart of vlecht (o.i.d.) te dragen. hierbij komt je haar niet in aanraking met bijvoorbeeld ritsen van een vest/jas en komt het niet tussen je rug en de bank terecht. Hierdoor breekt het minder snel af.

Vermijd het gebruik van een föhn of stijltang ook zo veel mogelijk en als je deze toch gebruikt, breng dan van tevoren een bescherming aan. (gewoon te kopen bij drogist)
Was je haar ook niet te vaak. wacht tot het vettig word en was het daarna pas.

Ik heb dit zelf ook allemaal opgezocht en toegepast (zoveel mogelijk) en mijn ervaringen zijn hier goed mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Olijfolie is echt heel goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn haar een keer bij de kapper laten verven, en had naderhand net als jij heel erg droog haar, voelde net als stro.
Ik ben terug gegaan naar de kapper en kreeg een masker, moest mijn haar wassen met shampoo,maar het hielp niet.

Waarschijnlijk zit er een stof in waar mijn haar niet tegen kan en wat mijn haar zo droog maakt, nu gebruik ik verf van de etos en heb nergens last van.
Ik zou je aanraden om nu 3 maanden te wachten met verven en het dan met een ander merk opnieuw te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad en helaas zul je je haar toch moeten afknippen. Dood is dood en dat krijg je nooit mee mooi. wat je wel kunt doen is nadat je het geknipt het beter voor je haarounten gaan zorgen:
- zo min mogelijk verven
- gebruik geen pinborstel
- 1 keer per week een maskertje
- maximaal 2 keer per week wassen
- niet föhnen
- niet stijlen of krullen
- zo min mogelijk troep in je haren smeren (mouse, haarlak etc.)
- los laten hangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met risten etc. moet je inderdaat rekening houden maar als je je haar dagelijks op een staat/knot of iets dergelijks draagt word het haar op doe plekken erg zwak.
Zo min mogelijk wassen, 2 a 3 keer in de week maximaal,
na het wassen niet droogwrijven, maar deppen,
De krul- en stijltang en de haarfohn niet of zo min mogelijk gebruiken,
Gebruik de John Frieda Frizz Ease smooth start shampoo en conditioner om je haar mee te wassen en het serum om het extra te verzorgen.
Was je haar met lauw water in plaats van warm water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad zeer goed voor het haar maar dood is dood. Dat krijg je niet hierdoor weer goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar is altijd dood, haar is dood materiaal, als je je haar goed verzorgd, oogt het gezond en glanzend. Als het er dood en pluizig uitziet, oogt het ongezond...
Goede voeding kan ook enorm bijdragen voor gezond ogend haar.
Als je haarpunten als stro zijn, zijn ze gespleten. Als die gespleten punten niet regelmatig afgeknipt worden, wordt je haar ook nauwelijks langer. Het groeit wel (uit de hoofdhuid), maar breekt bij de punten weer af. Het beste is echt om dode punten te laten knippen.

Als het erg dood is betekent het dat je er meer af moet laten knippen. Daarna bijhouden met om de 4 à 6 maanden punten knippen, het ligt eraan hoe je je haar verzorgt, bij goede verzorging heb je minder snel dode punten (zie de andere antwoorden over hoe te verzorgen). Ook ligt het eraan hoe lang je haar is (dat schreef je niet) en hoe fijn of dik je haar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vette plus