Het hangt er een beetje vanaf hoe sterk de haren van de borstel zijn. Ik koop altijd die van Oral-B met een blauw laagje aan de bovenzijde. Dat laagje vervaagt in de loop van de weken. Zodra het echt lichtblauw geworden is kun je ook zien dat de borstelharen wat wijder uit zijn gaan staan. En dan is het dus tijd om 'm te vervangen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elke 3 maanden volgens de tandarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de haartjes niet meer recht staan, is het echt tijd een nieuwe aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vaak moet mijn tandenborstel worden vervangen?

De meeste tandartsen adviseren om uw tandenborstel na drie maanden te vervangen. Onderzoek heeft aangetoond dat na drie maanden van normaal gebruik en slijtage de tandenborstels minder goed zijn in het verwijderen van plak van tanden en tandvlees dan nieuwe tandenborstels. De borstelhaartjes breken af en zijn minder goed in het bereiken van alle tanden.

Het is ook belangrijk om uw tandenborstel te vervangen als u een verkoudheid, griep, een zere keel of een ontsteking in uw mond hebt gehad. De ziektekiemen kunnen in de haartjes van de tandenborstel gaan zitten en u zo opnieuw ziek maken. Ook als u niet ziek bent geweest kunnen zich schimmels en bacteriën ontwikkelen in de borstelharen van uw tandenborstel —nog een reden om uw tandenborstel regelmatig te vervangen.

http://www.colgate.be/app/CP/BE/NL/OC/Information/Articles/Oral-and-Dental-Health-Basics/Oral-Hygiene/Brushing-and-Flossing/article/Toothbrush-Care-and-Replacement.cvsp

Overigens is de vraag:
Na hoe lang moet je een tandenborstel weg gooien.

Dan is mijn antwoord: nooit!

Een tandenborstel die afgedankt is om tanden te poetsen is ideaal om allerlei klusjes mee te doen:
Vlekken uit kleding borstelen.
Kleine randjes in de badkamer schoonmaken.
Bij keramieken: stukjes klei aan elkaar "lassen".
ETC.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nou, nóóit is niet helemaal waar. Soms heb ik er zulke smerige klusjes mee gedaan dat ze niet meer wit worden en dus wel in de afvalbak gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rondje in de vaatwasser doet wonderen Amadea ;-)