Wat stel je vast bij een brandwond?
•Een pijnlijke, rode en soms licht gezwollen huid (eerstegraads brandwond)
•Soms blaren (tweedegraads brandwond)
•Soms zwarte, perkamentachtige of witte huid (derdegraads brandwond)

Derdegraads is dus erger.

http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/paginas/brandwond.aspx?gclid=COO9_srMybICFWLHtAodyxIAFA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een eerste graads brandwond is alleen de opperhuid aangetast en dit zal zeker genezen.

Bij derde graads brandwonden is de complete huid op het verbrande stuk aangetast en dit zal zeer moeilijk tot niet meer herstellen. Huidtransplantatie is dan ook vaak een pijnlijke en langdurige behandeling.

Derde graads brandwonden zijn dus veel erger dan eerste graads brandwonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Huidtransplantatie is dan ook vaak een pijnlijke en langdurige behandeling die een derde graads brandwond met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gradaties van de brandwonden verklaren het;

Eerstegraads brandwonden:
Rode en pijnlijke huid maar geen blaarvorming een eerstegraads verbranding wordt de huid rood en pijnlijk, maar ontstaan geen blaren.
Dit verdwijnt meestal binnen 24 uur.
Deze gradatie vormt ook geen gevaar tenzij er ontstekingsverschijnselen bij komen kijken.
ontstekingsverschijnselen te zien bij eerstegraads brandwonden.
roodheid
pijn
warmte
zwelling
functieverlies
Ook algemene verschijnselen zoals; koorts, geen honger, zich ziek voelen kunnen voorkomen bij een eerste graads brandwond.

Derdegraads brandwonden;
Bij een derdegraads verbranding wordt de gehele huid vernietigd. Het wondgebied reageert niet meer op gevoelsprikkels en zelfs niet op pijnprikkels. In het begin is het verbrande huidgebied wit tot grauw-wit, later bruin, perkamentachtig van kleur. Na loslating van de gevormde wondkorst komt een vaalrood of lichtrood gekleurde wondlaag tevoorschijn. Dit loslaten van de wondkorst neemt bij een groot wondoppervlak veel tijd in beslag. Vaak worden derdegraads verbrandingen van meer dan drie centimeter, om de genezing te bekorten, gesloten met stukjes huid die elders op het lichaam worden weggehaald