Waar kan ik acne laten behandelen?

Ik loop al een hele tijd met acne op mijn gezicht, hals en rug. Nu ken ik toevallig iemand die schoonheidsspecialist is en mij vertelde dat ik een doorverwijzing moest halen bij de huisarts. Maar zover ik weet, doen schoonheidsspecialisten alleen gezicht en hals en als ik op de CZ site kijk zie ik ook niets staan over acne op de rug, wel over gezicht en hals. Ik wil heel graag wat aan de acne laten doen aangezien ik er vooral op mijn rug veel last van heb (niet alleen hoeveelheid, maar ook de grootte en pijn). Weet iemand hier misschien meer over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een hele ernstige vorm van acne op de rug (even scrollen in de bron) wat niet alleen door de schoonheidsspecialist kan worden behandeld. Gewone minder ernstige vormen doet de schoonheidsspecialiste wel, gewoon even bellen om het te vragen.

De ergste vorm van acné en wat er tegen te doen is

Het voert hier te ver om ze allemaal op te noemen. Maar de meest hevige vorm is de zgn. Acné Conglobata. Deze vorm komt het meeste voor bij mannen.

Je ziet hierbij flinke ontstekingen op de schouders, de rug en de borst en natuurlijk ook op het gezicht. Een kenmerk voor deze soort acne zijn de grote onderhuidse knobbels en ontstekingen die meestal na genezing flinke littekens achterlaten. En dat is natuurlijk naast de pijnlijkheid van deze kwaal juist zo erg voor de patiënt. Want die littekens blijven een leven lang zichtbaar!

Deze vorm van acne kan nooit alleen door een huidtherapeut/schoonheidsspecialiste behandelend worden maar zal altijd onder supervisie van de huisarts of huidarts (dermatoloog)moeten plaatsvinden.

Deze zal in het algemeen o.a. antibiotica voorschrijven zoals bijv. Tetracycline voor in- of uitwendig gebruik. Hierdoor wordt een antibacteriële werking verkregen maar ook een ontstekingsremmende werking.. De arts kan ook geneesmiddelen voorschrijven in de vorm van een kuur (inwendig) maar ook voor plaatselijke behandeling in de vorm van crème of lotion.

Vaak zullen middelen worden voorgeschreven om de sterkte verhoorning van de afvoergangen van de talgkliertjes tegen te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie nu pas dat je een vrouw bent dus vermoedelijk heb je die ergste vorm niet. Ga gewoon even langs je huisarts en bespreek de mogelijkheden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het inderdaad ook heel erg op mijn schouders. De huisarts heeft al eens verschillende crèmes/lotions voorgeschreven, mar helaas werkte deze niet. Ik heb het vandaag met haar er over gehad en ze heeft ook al eens voor gesteld om antibiotica voor te schrijven. Maar dit wilt ze pas doen wanneer de zomer voorbij is (i.v.m. zonnebrandcrèmes etc.). Maar aangezien school binnenkort weer begint hoopte ik eerder met een behandeling of iets te kunnen starten. Want met een schooltas rond lopen terwijl ie op die pijnlijke puistjes hangt is absoluut geen fijn gevoel. Heb zelfs als ik thuis ben geen BH aan omdat het gewoon pijn doet/schuurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch iig een afspraak maken met een schoonheidsspecialiste? En als je nu eens niet in de zon gaat kun je toch meteen beginnen met die antibiotica?

Andere antwoorden (2)

Ga naar Hilversum naar Zelfstandig Behandelcentrum Multicare. Als je een verwijzing van je huisarts hebt betaalt de verzekering de therapie. Ze doen daar ook aan lasertherapie die goed helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Acne is een huidziekte die altijd goed te behandelen is. Ik zou eerst naar de huisarts gaat. Lukt het niet met zijn/haar middelen, dan kan je zonodig verwezen worden naar een dermatoloog.
Zonde als je jeugd vergalt wordt door zo een aandoening! Niet nodig!